Az
utazás szenvedélyes felfedezés
„Senki
sem születik világutazónak, sem átlagon felüli tökös,
bevállalós embernek. Időközben lesz azzá – vagy sem.”
(Belényi Dániel)
...mint ahogy a nagy felfedezéseknek is idő kell. Itt
vannak mindjárt a csodálatos delfti csempék. Valamiért mindig is
vonzottak, de a történet hosszas gyűjtőmunkám és kitartó
figyelmem, majd nagy szerelmem eredményeképpen hosszú idő alatt
kerekedett ki. Ilyen ez, mikor valami megtetszik, odavonzza a
tekintetünket, elkezd foglalkoztatni, önálló életet élni a
fejünkben. Kicsit kutakodunk utána, megfigyeljük, lefényképezzük,
kinagyítjuk a képernyőn az apró részleteket, elmerülünk benne.
Már érdekel a múltja, jelene, jövője. A ráfordított idő pedig
egyre fontosabbá teszi számunkra. S még kikerekedik a sztori,
talán észre sem vesszük, és beleszeretünk. Részünkké válik,
mindennapjainkká, ott van velünk a napi rutin közben éppúgy,
mint amikor egy madarat nézünk, és nem gondolunk semmire.
Megcsodáljuk külsejét, egyszerűségét, vagy éppen
bonyolultságát, a benne rejlő üzeneteket, mondatokat fogalmazunk
meg, dallamokat dúdolunk, képeket vetítünk, és érezzük a
jelenlétét, beépítjük a magunk szimbólum-rendszerébe. Igen, a
művészet képes produkálni rajtunk a szerelem tüneteit.
Csodálatunk és rajongásunk tárgya lelkesít, előcsalogatja
belőlünk a szenvedélyt, a figyelmet, az érzéseket, a szeretetet,
mint egy jó szerető. Képesek vagyunk elmerülni a kékségében.
A
„delfti kék” - a fogalom, amiről mindenkinek Hollandia jut
eszébe, egy kis történelem, kultúrtörténet, néprajz, művészet,
mesterség, és ki tudja mi minden.
A
16. szd. végén betelepülő flandriai fazekasok hozták magukkal az
itáliai majolikakészítés mesterségét. Delftben, Amszterdamban,
Harlemben, Rotterdamban voltak műhelyeik. A technika a szokásos
volt. Az agyagot keretbe préselték, hengerelték, szárították,
kiégették. A hibátlan darabok egyik lapját fehér ólommázzal
fedték, majd lyukas papíron keresztül szénport dörzsölve
kijelölték a nyers mázon a mintát, kézzel, ecsettel kontúroztak,
díszítettek. Ezután még egy égetés következett.
A technológia most is ugyanez, az égetés már elektromos kemencékben
történik.
A
mai napig használatban vannak a hagyományos csempék (kaphatók darabonként a bolhapiacokon), sőt manapság eredeti formájukban is és az utángyártott variációban is közkedveltek.
Nagyon sok régi ház van Hollandiában, ahol megtartották belül is
az eredeti dizájnt a korszerűsítések során is. Ez alapvetően
jellemző. Így falicsempék, kályhacsempék, csempeképek
formájában máig megcsodálhatjuk. Delftben ma is működik és
látogatható csempe és porcelángyár, mellette a lélegzetelállító
múzeum. A belváros hangulatos utcáiban pedig mindenütt kis
üzletekben árulják a gyönyörű porcelánt.
A
csempék motívumkészletére is érdemes odafigyelni: tájképek,
növények, állatok, gyümölcsök, virágok, tulipán, mitológiai
és bibliai képek, évszakok, portrék, katonák, életképek,
foglalkozások, játékok, házak, szélmalmok, és hajók.
Hajós
nép a holland… ez a létforma persze nekünk úgy ahogy van
újdonság. Valójában tényleg egy semmihez nem fogható
különleges, kalandos, heroikus világ. Ízelítőül szolgálnak a
múzeumok, halászfalu-skanzenek, képtárak, és valójában sok
apró dolog, amiket úton levésünk során észre veszünk a
hajóépítéstől az aranykorig, a halászattól a tengeri csatákig.
Mindez sokféle formában megörökítve. Nagyságrendileg sem
megbecsülhető darabszámú hajómakettek, hatalmas, aprólékosan
megfestett hajós képek kereskedelmi-, hadi- és halászhajókról,
és a hajós delfti csempék.
Ez
a 10x10 cm-es darabkája a valóságnak mennyiféle jelentést
hordoz, és persze hogy mindenkinek más jelentéseket. Talán a
végtelen kékséget, a tengert, a szabadságot, az úton levést. De
jelentheti a küldetés teljesítését, a munka elvégzését, a
helytállást, az épségben megérkezést, a kikötést valahol.
Azután ott van benne a büszkeség, a magabiztosság, és mögötte
pár száz évnyi felhalmozott tudás, emberi találékonyság,
tapasztalat és kitartás, és valószínűleg még nagyon sok
minden. Mindannyiunknak mások a saját jelképei. Nekem is van egy hajós
csempém a szobámban, és már nagyon sok jelentést hordoz. Az én
jelentéseimet.
Sokszor
megcsodálom az amsterdami Centraal Station alatti gyalogos-biciklis
alagút hatalmas, delfti kék csempékkel kirakott gyönyörű
hajóscsempés képeit. Lehet persze csak azért, mert egyszerűen
szép, vagy mert olyan, mint egy nagy kirakós játék.
Vagy
rácsodálkozok az enkhuizeni templomtoronyra, aminek nem kereszt,
kakas, buzogány vagy félhold van a tetején, hanem egy hajó.
"Nem
haragszom soha az emberekre, ha másképpen vallják a dolgokat, mint
én, mert tudom, hogy az ő igazságuk is éppen olyan igazság a
maguk szempontjából, akár az enyém. Az élet sok apró igazsága
között talán nem is az igazság a fontos. Hanem a békesség,
mellyel megszorítjuk egymás kezét az igazság fölött."
(Wass Albert)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése