Az
utazás átalakulás a szabadságra
„Tiszta
és nagy dolgokhoz csak tiszta és egyenes úton lehet eljutni.”
(Tamási Áron)
A
hosszú utak mindig kis rövid szakaszokból állnak össze. Ahhoz,
hogy egy hosszú úton végig menj, a kis rövid szakaszokat kell
előbb megtenni. Nem lehet minden sarkon eltévedni, nem lehet minden
útba eső kocsmába betérni, nem napozhatsz naphosszat az út
szélén, nem bénázhatsz el mindig mindent, és nem okozhatsz vagy
szenvedhetsz el minden egyes kilométeren balesetet. A sok kitérő
időveszteség, és vajon gazdagodunk-e a bundeszolással, megéri-e
a kisutcázás? Azután ott az útitársak kérdése. Kit, meddig,
mikor, mi okból viszünk magukkal? Hogy indulunk útnak? -
táskánkban a jó öreg térképpel, fejünkben és lelkünkben egy
csomó jól bevált sztereotipiával, vagy zsebünkben a
szupertechnikával, ami ha hagyjuk, behálózza minden óránkat,
viszont nagy szabadságot is biztosít egyben, persze ha tudunk
fogékonynak lenni rá.
Hát,
ezek azok a dolgok, amik bennünk vannak, a hozott anyagunk, néha
iránytűk, néha meg zsákutcák. De mindig ott vannak a pillanatok,
amikor képesek vagyunk egy mozdulattal lerántani az asztalról a terítőt. Mindegy, hogy mi merre borul. És ilyenkor teljesülnek a vágyaink, ilyenkor
önmagunk lehetünk, ilyenkor tudunk mások számára csoda lenni…
azok a gyönyörű mostjaink!
Ezekhez
a pillanatokhoz pedig mindig egy előző vezet el… amikor
megvesszük a jegyet, amikor felszállunk egy repülőre, amikor
kitakarítjuk és teletankoljuk az autót és elfordítjuk a slusszkulcsot. Meglehet,
hogy ettől jó kompozni is, mert az garantáltan átvisz bennünket
a másik oldalra.
Epimorphosis
Azt
gondolom, gimnazista éveim alatt éreztem rá az utazások ízére.
Ezek amolyan kis rövid, 20 km-es utazások voltak, minden nap,
oda-vissza. Rászoktattak a pontosságra, hogy a busz 6.55-kor indul,
ha fúj, ha esik, -15 és 35 fokban, világosban és sötétben
egyaránt. Ha elkéstünk, akkor mindjárt a kapuban teljes
vizitálásnak voltunk kitéve a jó öreg Láng tanár úr
jóvoltából. Ő ugyanis -lévén régi bútordarab a gimnázium
életében- sok éve minden reggel magára vetette a szürke öltöny
fölött végig gondosan begombolt, hófehérre mosott és simára
vasalt vászonköpenye tetejére szürke posztó pelerinjét,
megigazította haját a köpeny felső zsebében lakó kis fésűvel,
felöltötte arcára a kötelező szigort, és kiállt a kapuba.
Mellette a két ügyeletes diákkal, akiket ő csak „csőszök”-nek
hívott... Elkéstünk...
Ilyenkor utasította a csőszöket, hogy
schreibolják be a könyvbe a késők nevét, de elég lesz annyi is,
hogy a vadkerti buszos különítmény már megint késett. Ebből
úgyis tudni fogják az osztályfőnökök, hogy kikről beszélünk.
Na most, ha már idefújta a szél ezeket a díszmadarakat, mutassák
csak, hogy van-e mindegyiküknek címere, vagy már megint meztelenül
jöttek iskolába! Mert a szabályzat ugye előírja maguknak, hogy
hordani kell, büszkének kell lenni rá, hogy az alma-materhez
tartoznak. Ezért azután a címert nem veszik le, amint kifordultak
az iskola kapun, mert nem szégyen az, és nem az alsónadrágon
hordják, mert ott nem látszik. És ahogy reggel fölhúzzák a
fuszeklit, na azzal a lendülettel a címert is illik.
A
címer az iskolajelvény volt, kék-fehér pajzs, rajta az alapítási
évszám 1664, körben: Szilády Áron Gimnázium. A valódi címeren
még rajta volt a „Sub pondere crescit palma” mondat, okulásul,
így latinul. Értelemszerűen akire nem volt feltűzve a legkülső
ruhára, na az egyenesen meztelenül jött iskolába. Mert a
szabályzat ugye előírta…
Volt
ennek az ingázásnak sok előnye. Először is a szülők nem tudták
még aznap első kézből a csínytevéseinket, mire fogadó óra
volt, amúgy is ellaposodtak. Másodszor tudtunk iskola mellé is
járni, mert itt senki sem ismert bennünket, persze fedezve jó
fogorvosi igazolásokkal, mondjuk úgy, hogy megoldottuk. Azután
beültünk a sarki piszkosba kávézni, meg ha volt köztünk 18
éves, akkor sörözni is. Mi lányok számon tartottuk, hogy melyik
osztálynak hány órája van, milyen szakköröknek mikor van vége,
és imigyen nagy pontossággal tudtuk, hogy x vagy y fiúk
előreláthatóan melyik busszal jönnek haza, és akkor mi is
megvártuk őket. Persze, hogy a sarkon levettük a címert. És
harmadiktól kezdve bagóztunk a wc-ben. Puha dobozos Sopianae, vagy
piros szűrős Symphonia volt a választék.
Mert lázadó
tinik voltunk, mindamellett azért nem nagyon mertünk beszólni a
felnőtteknek. Sokat gondolkoztam ezen, hogy miben különböztünk a mai gyerekektől? Hát nagyon egyszerű. Mi
ezekben az években tényleg lárvából kifejlett rovarok lettünk,
pont úgy, ahogy a biológia leírja a kifejlést. Valahogy így: A
lárva és a kifejlett rovar nagyon hasonló kinézetű, a lárva
ivarszervei, szárnyai hiányozhatnak, életmódja is a kifejlett
állatéhoz többnyire hasonló. (ld.
ősrovarok, ugróvillások, egyenesszárnyúak, poloskák)
Egy
biztos: magunkért lázadtunk. A vaskalapos szigorú
neveltetésünkből való szabadság kiharcolása volt a feladat. A
mai gyerekek meg egyszerűen a felnőttek ellen lázadnak, nem
magukért. Valójában ez
csak pótcselekvés részükről, mert mindent megkapnak, és
valójában nincs miért harcolni. Őket
a szüleik már a modern pszichológiának hála, szabadnak és
egyenrangúnak nevelik, nekik már nem kell harcolni magukért. De
a tinilét legfontosabb mozzanata a harc, nincs is ezzel baj, ha
értelmes célokért folyik. Mondhatnánk,
a fagyi jól visszanyalt. Ez a borzasztó nagy különbség a
két generáció tinilázadása között. A másik gond, hogy még a mi életünkben ez a korszak vaskosan a gimnazista évekre volt jellemző, most már az ötödikesek sajátja, és ez se mindegy.
Hemimethamorphosis
A
következő rendszeres hetenkénti hazautazások az egyetemista
éveimben történtek. Mindig
úgy éltem meg, mintha az a másfél órás út, és maga a busz egy
gardrob
lett volna. Odafele levetettem a most már magaménak érzett szabad,
vidám egyetemista
énemet, a kis lázadó lelkemet, gondosan
összehajtogattam, talán még meg is simogattam őket,
beleraktam a bőröndbe, és felvettem a jó kislány jelmezt,
a jó néhány évvel ezelőtti énemet, aki eleget tesz a szülői
elvárásoknak. Mivel
nem azért mentem, mert nekem hiányzott, hanem mert elvárták, és
ha nem mentem abból mindig családi balhé, szappanopera és nem
szép szavak kiabálása keletkezett. Én
meg szerettem már akkor is a csöndet, meg a vidámságot.
Máshogy
egyszerűen nem lehetett kibírni. Azután visszafele a buszon
ledobáltam magamról a fonott copfos, masnis kislányt, begyűrtem
egy szatyorba, és
felöltöttem magamra magamat. Ez így ment 5 éven keresztül. Egy egészen furcsa
utazás volt... kicsit olyan tudathasadásos.
Egészen
átváltoztatott. Nagyjából
erre az időre datálható, hogy megtanultam,
ha valaki általában vidám, az
nem azt jelenti, hogy őt
nem érte még kudarc, hogy neki minden sikerül, és minden az ölébe
hull.
Olykor
az én lábamat is feltörte a cipő, az én bizalmammal is
visszaéltek, engem is megcsaltak, és engem is hagyott el a
szerelmem, valamint az anyukám a lelki terror magas művelője volt. Lehet, hogy már
akkor is néha
kiabáltam,
leginkább csak mikor magam voltam,
mert ismertem
az ordibálás törvényét. Nevezetesen, 1. az idősebbekkel szemben tiszteletlenség felemelni a hangom, 2. mindig nálam
hangosabban fognak visszaordítani rám. Tudtam,
hogy ha sokat kiabálok, vészhelyzetben senki nem fogja komolyan
venni tőlem, hogy „Dől a fa!” És tudtam, hogy mellettem a
gyerekeim is megtanulnak majd üvöltözni,
pedig nincs annál rosszabb, mint hallgatni egy gyerek őrjöngését.
(ekkortájt már
hallgattunk az egyetemen fejlődéslélektant, pszichológiát)
Ennél már csak az lehet rosszabb, ha valakinek alapállapota a
hangoskodás.
Mert
a szeretet élőhelye a csönd.
Ez
az időszak volt életem második nagy úton levése, és nagy, lehet
még tökéletlen átalakulása.
Átváltozás
vagy tökéletlen
átalakulás: A lárva és a kifejlett állat között viszonylag
jelentős különbség figyelhető meg. A lárva eltérő élőhelyen
él, eltérő az életmódja. (ld.
szitakötők, kérészek,
álkérészek)
Holomethamorphosis
Tökéletes
átalakulás.
A lárva és a kifejlett rovar között akkora a különbség, hogy a
kifejlett állat kialakulásához egy nyugalmi állapotnak, az ún.
bábállapotnak kell közbeiktatódnia. Pete, lárva, báb, kifejlett
rovar állapotokon mennek keresztül. Ez a fejlődésmenet többek
között a bogarakra, lepkékre, hártyásszárnyúakra, bolhákra,
kétszárnyúakra jellemző.
Valóban
minden eképpen zajlott, be is bábozódtam egy időre, gyűjtöttem,
szívtam föl ez élményeket, az érzéseket, az ismereteket, sok
időt töltöttem magammal. A végén
a bábból előbújt egy kis bogár. Kicsi, de szép, és tud
repülni. És ki ne szeretne egy hétpettyes katicabogarat, vagy egy világító szentjánosbogarat. Régebben ez a metafora bizonyára egy lepke lett
volna. Mostanában azonban sokkal inkább értékelem a kisebb,
egyszerűbb, természetesen szép, egyenes és tiszta dolgokat. Hát
így lettem a végén lepke helyett inkább bogár. Talán egy kis zöld, világító szentjánosbogár.
Mindehhez
hátteret adott egy ismeretlen ország. Egy-egy mély lélegzettel jól magamba
szívom, mert nem lehet nem szeretni. Minden levegővétellel egyre jobban beleszerelmesedek.
Sokszor
órákig elálldogálok egy-egy Rembrandt vagy Van Gogh kép előtt
és arra gondolok, hogy minden kérdésre ott van bennük a
magyarázat. Tisztán, egyenesen, fényesen. Csak látni, érezni és
érteni kell. Időt szánni rá…
„Egy
értelmes ember képes arra, hogy átálljon a fogadó ország
tempójára. Ha folyamatosan lázadunk, és a megváltoztathatatlant
akarjuk megváltoztatni, a saját utazásunkat tesszük tönkre.
Ennek semmi értelme: inkább élvezzük azt, ha egy másik kultúrába
csöppentünk, és engedjük, hogy az elringasson lassú, vagy éppen
felgyorsult életével, különös illataival, zajaival.”
(Kordos Szabolcs)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése