Az
utazás megismerés
„A
legnehezebb dolog az életben azt eldönteni, melyik hídon menj át
és melyiket égesd fel.” (David Russel)
Amikor
négy éve először jártam Amszterdamban, sokkolt a város.
Egyáltalán nem tűnt élhetőnek, a millió őrült biciklivel, a
keskeny utakkal, mindenütt víz, mindig esik az eső, parkolni nem
lehet… ilyesmikre gondolok. Mondogattam is, hogy ez az a pontja a
földgolyónak, ahol soha nem tudnék élni...
Soha
se mondd, hogy soha!…
Később
sok egyhetes ittlét után igyekeztem megfigyelni a várost, az
embereket, egyáltalán az itteni életet. Egyre kevésbé tűnt
megszokhatatlannak. Később átmentem sok hídon, és úgy
döntöttem, hogy bevállalom. Majd felégettem jó néhányat
idefele jövet, mert tudtam, hogy nem szabad hátra nézni. Persze a
hídégetésben mások is segítségemre voltak olykor, olyan hidakat
égettek porig, amit nem akartam. Ez is az élet rendje. Azután
voltak hidak, amiknek egy atombomba is kevés lett volna a
lerobbantásához, így az időre kellett hagyni, hogy összedöntse
végül is őket. Hovatovább vannak a magas, kevély, felsőbbrendű,
milliárdos viaduktok, de ezek már nem képesek visszacsalogatni.
Sokszor eljátszom a gondolattal, hogy majd akadnak Matuska
Szilveszterek, akik ezt a kérdést is képesek lesznek a maga
egyszerűségében megoldani. Vagy megint csak rábízhatjuk magunkat
a diktátorok homokórájára, amiben lassan, de ugyanakkor
megbízhatóan és visszafordíthatatlanul peregnek lefele a
homokszemek. Mint amilyen visszafordíthatatlanul átjöttem én is
nyolc Duna-hídon.
De
vannak kis fahidak is kicsi, de jelentős forrásaink felett. Amolyan
kétszemélyes hidak, keményfa gerendákból. Már a hozzávaló
fákat is mi ültettük, a hidat is mi ácsoltuk, és ugráltunk
rajta sokat, de bírják a terhelést. Amikor megállunk,
rátámaszkodunk a korlátra, elidőzünk, gyönyörködünk a
patakban, a tájban, talán mindig többnek és szebbnek látszik
minden.
És
itt vannak az amszterdami hidak… kicsik, szűkek, nehéz feltekerni
rájuk a biciklivel, de sok van belőlük, és nem lehet nem szeretni
őket. 1281 hidat tartanak számon a városban. Alattuk 160 csatorna
csordogál. Egyszerűen lehetetlen nem beleszerelmesedni.
Ha
igazán meg akarunk ismerni egy várost, hát ott a jó öreg térkép,
amit a mi korosztályunk remekül használ, átlát. A mai gyerekek
lehet, azt se fogják tudni, hogy az mi, és mire is való. Azután
persze a technika azért valljuk be, sokat lendít rajtunk. Egy jó
okostelefon a kezünkben csodákra képes. Fényképez, navigál
autóval, gyalog, biciklivel, tömegközlekedéssel. Az internet
velünk, az utcán bármire rá tudunk nézni. Van-e a környéken?
Meddig van nyitva? Ki is volt ő, mikor élt? És persze állandóan
elérhetőek vagyunk. Mindez szinte semmibe sem kerül. Sok év
fullos, drága előfizetés után megtanultam a feltöltőkártyával
élni. Valójában semmi különbséget nem észlelek, hiszen amire
használom, azt teljesen kiszolgálja.
Amszterdam
autóval
Mi
tagadás, szokni kell. Kevés, szűk hely, sok eszetlen biciklis,
akiknek csaknem mindenütt, mindig elsőbbsége van, a gyalogosokat
mindenkor átengedjük. A parkolók mind széltében, mind hosszában
kicsik. Először is mindenki tud tolatva beparkolni, vagy nem
parkol, vagy megtanul. A kanálisok mellett nincsen korlát, a
belvárosban mindig a víz melletti sáv a parkoló.
Alapvetően
a 30 az 30, mivel elég sok a fekvő rendőr. Úgy vannak kitalálva,
hogy kis sebességgel tényleg normálisak, de ha többel mész
bizony leveri az autó alját nem kicsit. Alapvetően lassan
közlekednek, kevés a koccanás és egyéb balesetfélék. Az
autópálya a városban 80 kijjebb 100, ritkán 130, főleg éjjel.
Minden kicsi városka között autópálya van, ami persze csúcsban
5 sávon is be tud dugulni. Alapvetően betartják a szabályokat.
Senki nem dudál, soha semmiért. A közlekedés itt nyugodt pálya.
Nem járnak mindenhova autóval. A navigációból remekül meg lehet
tanulni az utcák, terek nevét.
Amszterdam
tömegközlekedve
Miután
rájöttem, hogy sokfelé nem praktikus autóval menni, próbálgattam
a tömegközlekedést is. Működik. Villamos, busz, metró, komp.
Nyilván lassú, van, hogy nem jön időben, de tiszta. Az
utastájékoztatás is jó, hiszen a sok turistának is kell tudni
közlekedni. A 9292 nagy segítség eleinte, később tanulható,
átlátható. Az ov chipkaart egy kifejezetten jó találmány és
az egész országra érvényes, bárhol bármely közlekedési
eszközre, ez megkönnyíti az utazást.
Kedvencem
a komp. Egyrészt mert szeretem nézni a vizet, másrészt mert
akárhányszor is kompozok, az valami különleges érzés. Nem tudom
megfogalmazni, talán ahogy körül vesz a víz, az okozza a
mindenkori katarzist.
Amszterdam
gyalog
Ez
egy érdekes „utazás”. Igaz a mondás rám is, hogy még a
wc-re is autóval jártam mindig. Itt ami fél óra gyalog, az nincs
messze. Hiányzott a mozgás, ezért az utóbbi másfél évben sokat
gyalogoltam. Ez persze egészen más dimenziókat nyit meg az ember
fejében. Az úton töltött idő kiváló a relaxálásra, a
gondolkodásra, vagy éppen a nem gondolkodásra, a mostokban
levésre. Ez a nagyon zöld, nagyon vizes, nagyon madaras város
kiváló terep erre. Megtanultam, hogy a ködös, borongós napoknak
is megvan a maga szépsége, a szitáló eső is előbb utóbb
megszokássá válik, és a tiszta párás levegőnek is megvan a
maga előnye. A tél nem egyenlő a depresszióval, és lám, van
azért itt is nyár, igaz kellett pár évet várni rá. Mégis,
most, mikor ezeket a sorokat írom, 31 fok van odakint, a lakásban
meg 26. Lehet utolért bennünket a globális felmelegedés.
Mindenesetre végre száradnak a ruhák, mert ez művelet errefelé
nem egyszerű, nem kis találékonyságot igénylő feladat.
Amszterdam
biciklivel
Másképpen
fogalmazva a mondatot: Miből lesz a cserebogár? -avagy- Miből
születnek a nagy szerelmek? Egyszerű a válasz: Mindig is ott
voltak velünk, csak nem vettük észre. Sokszor van bajunk ezzel az
észre vevéssel.
Ha
most gyors közvélemény-kutatást tartanék a következő
kérdésben: Mi jut eszedbe Amszterdamról? (spontán válasz,
segítetlen válaszadás) – a top 10-es listán a bicikli a felső
harmadban végezne. Még annak is, aki sosem járt itt. Miért? Mert
nagyságrendileg nem egészen 800 000 lakosra 600 000 bringa jut!
Nagyon találékonyak a hollandok, funkcionálisan sokféle biciklit
használnak az összehajthatóstól a gyerekszállítóig. Azután a
bicikliparkolók, hát az is megér egy misét. A több emeletestől
az úszó dokkig, és ki tudja, még
mi
minden. Már kezdem fényképezni ezeket is, mert sokszor hallatlanul
ötletes megoldásokat produkálnak.
Mivel
a legnagyobb biciklironcs-gyűjtő a csatornák
alja, az azok kihalászására alkalmas hajókról évente több
tonnányit hoznak a felszínre. Újrahasznosítható vas, mert itt
mindenki környezettudatos, és semmi sem egyszer használatos. Az
persze kérdés, hogy akkor hogy is gurul be az a sok bringa a
kanálisba? Buli után az
ember se szomjas,
a bicikli is részeg!
Egyszóval
a
tekerést
ebben
a városban
idővel nem
lehet
kikerülni. Még nekem se, úgy tűnik, bár
ebben a kérdésben konkrétan erősen nihilista voltam. Persze
érdemes lesz idéznem kedvenc filmünk a Csapd le csacsi nagyszerű
mondását:
„Az
a te bajod, hogy sokat voltál vidéken, nem fejlődött ki az
agyad...”
Bizonyára
igaz a mondás többféleképpen is. Vidéki tartózkodásom alatt
megtanultam egy csomó dolgot: biciklizés, kismotorozás,
autóvezetés, traktorozás, úszás, csavarhúzó, bozótvágó,
metszőolló használata, hogy a seprű elsősorban udvarseprésre
való, és csak másodsorban közlekedési eszköz, hogy a rend az
rend, a szabály meg szabály, ami tabu, az tabu. Azután van, ami
szükségeltetett, és amit az utóbbi százegynéhány évben el is
felejtettem. És van sok dolog, amihez csak csökönyösen
ragaszkodtam. Jó hír, hogy persze, mindent le lehet vetkőzni. Úton
levésünk kiváló helyeket, alkalmakat és találkozásokat sodor
elénk, hogy változzunk, hogy „fejlődjön ki az agyunk”.
Így
hát bár sok évig eszembe se jutott, másfél évig konkrétan
elzárkóztam a lehetőségtől, mégis elkezdtem bringázni… ez is
egy nagy szerelem lett… És ezekben a percekben várom, hogy a
királyi posta meghozza az ajándékomat, mert már nincs olyan nap,
hogy ne mennék el tekerni… csak mert jól esik.
Ilyenek
vagyunk
Tele
vagyunk rögeszmékkel. Azután utolér bennünket egy-egy hangsúlyos
véletlen, ami nem más, mint a jókor, jó helyen levés… és
lendületet veszünk. Ráérzünk a rég elfeledett vagy elzárt
dolgok ízére. Elindul egy új film, egy új történet, egy új
perspektíva, ahonnan a világ egészen másnak látszik. Utazásaink
átformálnak bennünket, kizökkentenek addigi létünkből, röghöz
kötöttségünkből, tanítanak letenni a múltunk terheit, és
értékelni a hidakat, amiken már átjöttünk. Azután egy reggel
arra ébredünk, hogy kinézünk az ablakon, és gyönyörködünk a
kilátásban, és már az sem zavar, hogy néhol maszatos az ablak.
Megszeretni
csak azt tudjuk, amit vagy akit képesek vagyunk megismerni lehető
legtöbb oldaláról. Amikor képesek vagyunk naponta előásni
belőle a jót, megtalálni benne azt, amire vágyik, felismerni,
hogy éppen mire van vagy nincs szüksége… Akkor szeretünk.
Máris
okafogyottá válik egy sor kérdésünk, amit utunk során
feltettünk: Mi, miért volt jó vagy rossz? Mit, miért tettünk,
vagy nem tettünk? Hányszor tévedtünk el, mert rossz volt a térkép
és/vagy a tervezés? Mikor tudtunk vagy nem tudtunk felül kerekedni
magunkon vagy másokon? Kit, miért szerettünk?
És
valóban… ebben a kommunikációtól túlturbózott világban
minden nap az életünk az egyetlen és legfontosabb üzenet. Nagy utazás, amiben semmi sem állandó. Nem szabad tehát örökre berendezkedni ide, és talán nem is szabad túlságosan ragaszkodni hozzá. Egyszerűen elég szeretni, élvezni, megélni, és tudomásul venni, hogy ha kimozdulunk, annyi dolog történik velünk rövid idő alatt, mintha ezer évig üldögélnénk egy karosszékben a kandalló mellett.
Jézus mondja Tamás evangéliumában:
"Híd a világ, menjetek át rajta, de rá ne telepedjetek!"
Jézus mondja Tamás evangéliumában:
"Híd a világ, menjetek át rajta, de rá ne telepedjetek!"
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése