Az utazás csoda
„Bár
minden ember az volna, aminek látszik; vagy ne látszanék olyannak,
ami nem!” (Shakespeare)
A
kép, amit gondosan őrzünk magunkban a világ dolgairól, sokszor
nem egyéb egyszerű optikai csalódásnál. Elgondolásaink és a
valóság gyakran köszönő viszonyban sincsenek egymással. Erre
mindig akkor döbbenünk rá, mikor saját szemünkkel tapasztaljuk
meg a dolgokat. Nincs ebben semmi különös, hiszen a megismerés
alapvetően vizuális tartalmak útján történik. Olykor nem árt
külön válogatni az illúziót a valóságtól. Máskor meg éppen
hagyni kell magunkat élvezni a csodát, az érzést, az élményt,
hiszen ezek mind nagyszerű pillanatok. Következzen hát néhány
ide vágó epizód utazásaim során gyűjtött gyöngyszemekből.
Mekkora
is valójában a Vörös tér?
Kisdiák
koromban intravénásan kaptam a derék szocialista nevelést,
idejekorán hét évesen az orosz nyelvet heti 6 órában (a magyar
csak 5 óra volt, és a matematika is csak 4 óra). Így negyedikes
koromban térkép, képek és diák alapján remekül tudtam beszélni
a moszkvai Vörös térről, az azt körülölelő épületekről.
Azután nyilván szájtátva néztem a Tisza típusú fekete-fehér
tv-n a november hetedikei és május elsejei, kilencedikei katonai parádékat,
sportbemutatókat, és munkásfelvonulásokat, amiknek a helyszíne
szintén ez a tér volt. Persze lekoppintottuk ezt kicsiben az iskola
udvarán is, ha volt rá valami ünnepelendő alkalom.
Köszönhetően
annak, hogy a korosztályomnál is mindig sokkal kisebb voltam, meg a
kommunista propaganda giga képeinek, hát mindig azt gondoltam, hogy
ez a tér elképzelhetetlenül hatalmas. Azután kicsit nőttem, és
valamikor 16 évesen kivonatozhattam egy úgynevezett békevonattal
Moszkvába… És ott álltam a téren, és borzasztóan csalódott
voltam, mert nagyon kicsinek tűnt, legalábbis nem adta vissza a
képek, és a tvs közvetítések hangulatát. Lehet, közben én is
nőttem kicsit. Azután sokszor jártam később is ott, és persze,
hogy akkora nagy az a tér, hiszen idő még egyik végéről a
másikra átsétálsz. Valójában monumentálisak az épületek
körben, és ez okozza a csalódást. Ez az egyszerű magyarázat a
látványra, az érzésre. De az is lehet, hogy egy kisgyerekre így
hat az agymosás. Valójában a Vörös tér alapterülete 75.000 m2.
Mennyire
ferde a pisai ferdetorony?
Nagyon...
de ahogy az a 4,7 méter eltérés van az alsó és a legfelső
szintje között, a maga 57 méterével a mellette álló szintén
hatalmas katedrálissal együtt lenyűgöző látvány, semmihez nem
fogható. Hiába láttuk képen videón már százszor, élőben
lélegzetelállító. Állsz ott a téren, és tényleg földbe
gyökerezik a lábad. Látod, ahogy Galilei dobálja le a különböző
súlyú golyókat, hogy bizonyítsa a tételt, miszerint a szabadon
eső test sebessége nem függ a súlyától, merthogy Arisztotelész
óta nem ez volt benne a köztudatban. Az anekdota szerint Galilei
két különböző súlyú vasgolyót engedett el a toronyból, s
azok azonos idő alatt értek földet. Ezzel az egyszerű kísérlettel
példát
mutatott arra vonatkozólag,
hogy egy természettudományos kérdés tisztázásánál ne
valamilyen tekintélytől, hanem az
egyszerű megtapasztalástól
várjuk a választ. Életem első számú
utazás-élménye máig ez a hely.
Milyen
hajnalban Velence?
Katartikus!
Kivonul belőle a huszonegyedik század. Mintha reneszánsz, barokk,
mór, bizánci díszletek közt járnál a friss tengerről fújó
sós szélben. És nem díszlet, minden valódi időutazás pár száz
évvel korábbra. Uralkodók lábnyoma, viszálykodása, harca a
pápasággal. Sissy látogatása, a törékeny nő, ahogy maga mellé
állítja az olasz szíveket, a velencei népet. Paloták,
polgárházak, céhes házak, templomok. Mindenütt a tenger hangja.
Csillog a holdfényben a víz. Szerb Antal gyönyörű sorait
juttatják eszünkbe:
„Mi
volt ez a furcsa bűvölet és eksztázis, ami elfogta itt a
sikátorok közt, miért érezte úgy magát, mint aki végre
hazaérkezett?” (Utas és a Holdvilág)
Azután
a napfelkelte is csodálatos. Majd lassan átvált a város maiba.
Ellepik a turisták, az árusok, kipakolnak a napernyők alá a
kávézók, elindulnak a csatornákon a gondolák, és visszazökken
minden a naptár által a mai napra kijelölt dátumra. Hát igen…
az idő.
Hova
tűntek Amszterdamból a klasszikus korstílusok?
Türelem
kell hozzá, még megtalálod, még az ilyen megrögzött keresőnek
is, mint amilyen én vagyok. Mert nem sok múzeum van Amszterdamban,
ahol még nem voltam, és van persze, ahova visszajárok, mert
szeretem, és szükségem van az általa megélhető csodára. Ez
azért többnyire vonatkozik egész Hollandiára. Ez a megismerési
láz, ez a sok pazar hely segített kibogozni a határátkelés
gubancait. Ezek az élmények tettek élhetővé és szerethetővé
egy számomra eddig ismeretlen, idegen országot.
Nagy
szerelmeim az amszterdami mézeskalács-házak. A szoros történelmi
belváros (Grachtengordel) a kanálisok partján épült épületek (grachtenhuis) a maguk impozáns és egyedi olykor minden
irányba megdőlt homlokzatukkal, egytől egyig vörös téglából
fehér ablakkeretekkel, stukkókkal egy teljesen csak erre a helyre
jellemző, viszonylag egységes külsőt mutatnak, és csaknem
mentesek a korstílusoktól. S bár ittlétem alatt teljesen
beleszerelmesedtem ezekbe az épületekbe, nem hagyott nyugodni, hogy
hova süllyesztették el a hollandok a reneszánsz, barokk,
klasszicista építészetet. Ezekbe az épületekbe! A belvárosi
házak ugyanis a gazdag kereskedők, bankárok, gyémántművesek,
valamint régensek, polgármesterek, hercegek és grófok lakóhelyei
voltak. Ebből következik, hogy belső kialakításuk, berendezésük
teljesen megfelel az általunk ismert különböző kastélyok
fényűző stílusának. Dacára a beépíthető területek kicsinyke
lehetőségének, mindegyik házhoz tartozott hátul egy kocsiszín,
és egy kicsi de mégis csak angol kert, ahogyan az illik. Mindenfele
pompa, nyoma sincs az épületek külső hollandos puritánságának.
Varázslatos azonban, ahogy a csatornák vizén két híd között
visszatükröződik az egész utca sziluettje. Valóban egy nagy
szerelem.
Mire
gondolt Shakespeare?
Ha
figyelembe vesszük, hogy a látható világ is néha képes
illúziókat teremteni, akkor mit is kezdjünk az emberekkel
körülöttünk, és önmagunkkal? Mert a kapcsolatainkban is
utolérnek bennünket a csalódások éppúgy, mint a csodák. Nehéz
ezt kimondani. Hányszor mondjuk, hogy félreismertünk valakit. Ez
nem mindig így igaz. Azután vannak akiket nem lehet félreismerni, mert oly régóta az életünk részei, ők az örök megbízható racionálisok, akik pedig állandóan próbák hosszú során küldenek végig, számos szűrőn engednek át, számtalanszor vizsgáztatnak bennünket, de ez nem baj. Nekik pont ez a szerepük az életünkben. Megerősítenek.
Mindannyian folyamatosan változunk. A kérdés csak az, hogy egy irányba, egy tempóban, vagy nem. Ha igen, akkor sikerül megélni a csodákat. Ha nem, akkor a csalódásokat. Nem mindig azonos a rezgésszámunk. Vannak azonban helyzetek, amikor vissza tudjuk hozni egymást egy szintre. Néha csak egy beszélgetéssel, egy jól sikerült közös élménnyel, egy közös, csöndes üldögéléssel a vízparton, félelmeinkkel, szeretetünkkel, néha csak egy érintéssel.
Mindannyian folyamatosan változunk. A kérdés csak az, hogy egy irányba, egy tempóban, vagy nem. Ha igen, akkor sikerül megélni a csodákat. Ha nem, akkor a csalódásokat. Nem mindig azonos a rezgésszámunk. Vannak azonban helyzetek, amikor vissza tudjuk hozni egymást egy szintre. Néha csak egy beszélgetéssel, egy jól sikerült közös élménnyel, egy közös, csöndes üldögéléssel a vízparton, félelmeinkkel, szeretetünkkel, néha csak egy érintéssel.
„A
test őszinteségét nehéz meghazudtolni.” (Müller Péter)
Mindemellett
ott marad a nemes óhaj, hogy minden ember az legyen, aminek látszik,
és ne látsszon olyannak, ami nem.
Kezdjük hát mindjárt magunkkal!
Kezdjük hát mindjárt magunkkal!
Elsősorban
én magam legyek az és olyan, aminek látszom. Soha ne kételkedjen
senki abban, hogy amit tegnap mondtam, az úgy van ma is, és úgy
lesz holnap is. Tudjak a hibáimmal együtt csoda lenni másoknak,
ne csalódás. Valahogy így...
Nyugodjak bele, hogy az élet nem versenypálya. Sem nekem, sem másoknak. Nem kell senkihez mérni magamat, csak önmagamhoz. Lehet, hogy nem vagyok tökéletes, de jó vagyok, és minden nap csak magamat kell túlteljesítenem, és akkor menni fog minden. Naponta kapok egy vödör pozitív megerősítést szeretteimtől, néha külsősöktől is, és ez továbblendít mindig.
Egy idő után ugyanígy gondolkodunk majd másokról is.
Ettől kezdve lesz türelmünk kivárni, még beérik a gyerekünk, még beindul egy tervünk, gyökeret verünk egy másik országban, összelapátolja magát néhány barátunk a saját kátyújából, vagy ránk talál a szerelem, megtanulunk egy újabb idegen nyelvet, és sok olyan dologba belevágunk, amibe eddig sosem. Mindezt úgy, hogy soha senkit nem hasonlítunk másokhoz, magunkhoz. Egyszerűen csak együtt örülünk, amikor a saját maga által feltett lécet mindenki átugorja.
"A türelem tulajdonképpen a szeretet építőművészete. Egyfajta "passzív" alkotás, amikor a belőlünk áradó bizalom éppen azáltal készteti változásra a másik embert, hogy nem szólunk bele az életébe, nem sürgetjük, nem szabunk neki sem határidőt, sem feltételeket. Egyszerűen csak várunk rá. Ez a legfontosabb." (Simon András)
Nyugodjak bele, hogy az élet nem versenypálya. Sem nekem, sem másoknak. Nem kell senkihez mérni magamat, csak önmagamhoz. Lehet, hogy nem vagyok tökéletes, de jó vagyok, és minden nap csak magamat kell túlteljesítenem, és akkor menni fog minden. Naponta kapok egy vödör pozitív megerősítést szeretteimtől, néha külsősöktől is, és ez továbblendít mindig.
Egy idő után ugyanígy gondolkodunk majd másokról is.
Ettől kezdve lesz türelmünk kivárni, még beérik a gyerekünk, még beindul egy tervünk, gyökeret verünk egy másik országban, összelapátolja magát néhány barátunk a saját kátyújából, vagy ránk talál a szerelem, megtanulunk egy újabb idegen nyelvet, és sok olyan dologba belevágunk, amibe eddig sosem. Mindezt úgy, hogy soha senkit nem hasonlítunk másokhoz, magunkhoz. Egyszerűen csak együtt örülünk, amikor a saját maga által feltett lécet mindenki átugorja.
"A türelem tulajdonképpen a szeretet építőművészete. Egyfajta "passzív" alkotás, amikor a belőlünk áradó bizalom éppen azáltal készteti változásra a másik embert, hogy nem szólunk bele az életébe, nem sürgetjük, nem szabunk neki sem határidőt, sem feltételeket. Egyszerűen csak várunk rá. Ez a legfontosabb." (Simon András)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése