Barátság,
szeretet, szerelem…
„A
barátság lehet talán szilárd akármi másban, de a szerelem
dolgában nem az.” (Shakespeare)
Az
író mindig fején találja a szöget. Gondoljunk
csak bele! Most
így Advent táján amúgy is hajlunk az ilyenféle tűnődésre.
Mert itt is van az ideje. Mert nem lehet a gyertyát csak úgy
meggyújtani. Érdemes
elmélkedni sokszor azokon a dolgokon is, amiről azt gondoltuk, hogy
csontig rágtuk már magunkban. Azután sikerül ismét a magunk
csöndjében felfedezni, hogy az elmúlt időszakban is mennyi
mindent tettünk hozzá, mi mindent éltünk meg boldogan, milyen
sokszor volt alkalmunk adni és kapni, és mennyivel jobbak lettünk.
Minden nap a tegnapi önmagunknál kicsivel jobbak. Mert ez volt a
kitűzött cél. Ezen
a ponton pedig nem maradhat el a hálaadás sem, mindezért a jóért.
S azután eszünkbe jutnak azok, akik bár messze vannak tőlünk, nagy
szeretettel gondolunk rájuk, és ebben a képletben nem akadály az
1600 km sem. Az
idő és a távolság sokszor egészen hasznos tud
lenni,
mert kiemeli számunkra az „igaz”
dolgokat, amikért azután érdemes harcolni, vagy éppen elkoptatja
azt, ami csak „igazi” volt, és
el kell engedni.
A
barátságnak jó nagy köténye van, akárcsak a jó szülőnek.
Elfedi a hibákat, betakarja a gyengeséget, megérti hogy
szétcsúsztál, ha nem mondod, akkor is látja, hogy mikor
nincs
talaj a lábad alatt. Megengedi magának, hogy naponta leöntsön
vitriollal, ugyanakkor
bizonyára jól érzi, érti és értelmezi az érzéseidet. Olykor
jól megrugdos, mikor nem férsz át a tű fokán. S
addig nem hagyja abba,
még a „Biztosan ezt akarod?” -kérdésre határozott „Igen.”-nel
nem válaszolsz. Bizonyosságot akar, hogy a racionális és a szíved
már nem harcol, nem próbálja győzködni egymást. Ezt
a bizonyosságot persze helyetted megszerezni ő sem tudja. Ezért
azután egyre csak teszi fel a kellemetlennél húsba vágóbb
kérdéseit. Olykor hadakozik is veled. Megmondja,
ha nem büszke rád. Megmondja, hogy most felejtened kell. Megmondja, ha neheztel rád valamiért. Két
irányban működik. És
nem adja fel...
A
barátság az
évek alatt öles
gerendákat épít alád, mert
a kölcsönös bizalomra alapoz.
Nagy szerelmed lehet az életben több is, de legjobb barátod az
csak egy van.
A
barátság mindig a szeretettel sétál kézen fogva. Vele
szerelmesednek egymásba. Mert mindketten tiszták, egyszerűek, nem
hagynak maguk után megválaszolatlan kérdéseket, és nem hagynak
maguk után lépten-nyomon szekrényekből kihulló csontvázakat.
A
barátság olykor bekockáztat, átlépi a saját határait, de a
tisztaságát ebben az esetben sem
lehet megkérdőjelezni.
Ha
a barátoddal sakkozol és rád szól, hogy:
-A
királynővel úgy lépni nem szabad!
A
magától értetődő naprakész válaszod lehet:
-De
nekem szabad!
Ennek
a helyénvalóságát senki kétségbe nem vonja.
„Az
ember igazi hazája a szeretetben van. Minden más helyen
számkivetett.” (Müller Péter)
A
szeretet
sem engedi meg magának azt a luxust, hogy csontvázakat hagyjon maga
után. Fontos neki az érzés, hogy vele jó lenni. Természetes,
magától értetődő, megbízható, mindig jelen van, sosem
önmagáért lobbizik. Fontosabb neki a másik boldogsága, öröme.
Sohasem kötelez semmire, s mégis teszi a dolgát. A szeretet
vegytiszta, hófehér, csendes, nyugodt, biztonságos, afféle
védőháló. Sohasem kapkod, nem veszi el azt, ami az övé. Mert a
legcsodálatosabb benne, hogy feltétel nélküli… adjuk, és
kapjuk. Sokszor nem attól,
ott, és akkor, amikor és ahogy szerintünk a helye és ideje lenne,
de valahol mindig egyensúlyban vagyunk vele. Mert csak így tudunk
élni. Sokszor
az élet kevés, hogy ezt megértsük. Persze van, akinek megadatik
ez a bölcsesség is, és ettől válik értelmetlenné
az eddig oly kusza képlet, amelyet saját életére eddig alkalmazni
próbált.
A
szeretet óvatos, félt, óv, vigyáz, felelősséget vállal,
bizalmat parancsol. A
szeretet nem múlik el. Ellenben
a szerelemről meg azt beszélik, hogy nem tart örökké.
„Hatalom
vagy szerelem?
És ha szerelem, az milyen szerelem?
Azaz, hogyan is gondoljuk a helyes szerelmet?
Hogyan és miként kell szeretni?
És hogyan és miként kell uralkodni?
Mi a hatalom?
Nem tudom.
Vizsgálom szenvedéllyel és kíváncsian.” ( Alföldi Róbert )
És ha szerelem, az milyen szerelem?
Azaz, hogyan is gondoljuk a helyes szerelmet?
Hogyan és miként kell szeretni?
És hogyan és miként kell uralkodni?
Mi a hatalom?
Nem tudom.
Vizsgálom szenvedéllyel és kíváncsian.” ( Alföldi Róbert )
A
szeretet és a szerelem két különböző szó a magyarban. A két
fogalomra számtalan nyelv csak egy kifejezést
használ (angol: love). A magyar nyelvi gondolkodás ebben a
kérdésben is oly precízen árnyalt. Tudomásunkra adja, hogy ez a
két dolog, bár egy tőről fakad, képes összemosni a határokat,
mégis valahogy külön mérlegelést igényel.
A
szerelemnél összetettebb és jobb érzés nincs. Olyan
szenvedélyes, ami semmihez nem fogható. Képesek vagyunk közé és
a boldogság közé egyenlőség jelet tenni, pedig ez nagyon nem
helyes gondolat. Nem
kérdez és nem válaszol, egyszer csak ott van, lángba borít
mindent, éget, eléget, és nemegyszer az összes szekrényedből
lépten-nyomon
rád hulló zombikat hagy maga után, csak hogy az eredeti példánál
maradjunk.
Potenciális
veszélyforrás. Amellett ki ne ismerné a rózsaszín köd
effektust, a mindig te jársz a fejemben érzést. Fölénk
kerekedik, eluralkodik rajtunk. Nem vesszük észre és függővé
válunk. Azután elmúlik, kihűl, megvonási tüneteket okoz,
ilyenkor semmivel sem vagyunk jobbak egy szétcsúszott
heroinfüggőnél.
Müller
Péter Kiábrándulás című írásában nagyszerűen leírja az érzés
ábrándszerűségét. A magyar nyelv megint bravúros kifejezéseit
idézi „beleábrándultam” és „kiábrándultam”.
Valójában
meg semmi másról nincs szó, mint arról, hogy a szeretettel
szemben a szerelemben hajlamosak vagyunk borzasztó egósnak lenni,
birtokolni, tovább megyek: hatalmat gyakorolni a másik felett.
Azután,
ha jól tönkrement az érzés, ugyanígy válunk el. Mert szeretet
kell az elengedéshez is. Mint ahogy az sem igaz, hogy a szerelemnek
múlnia kell, mert nem törvényszerű egyáltalán.
Ezért
az egónknak és a félelmeinknek hála: nem tudunk, nem merünk
szerelmesedni. De belegondoltál már abba, hogy mire is vagy képes,
ha nem tart vissza a félelem? Miféle félelem ez? A saját néha valós, néha vélt félelmeid. Ha engeded ezeket eluralkodni magadon, sosem fejted meg a világ titkait. Kockázat nélkül nincs siker. Sírás nélkül nincs boldogság.
Így
a gyertyagyújtás idején nem haszontalan eltöprengeni ezen is
magunkkal. S végül ne feledkezzünk meg a bibliafordító
igyekezetéről sem!
Isten
nem a szeretett fiáról beszél, hanem akibe szerelmes. Ezzel is
kifejezvén, hogy a szerelem a legforróbb, legmélyebb érzés a
földön, a legteljesebb egység, amitől igazán nem kell félni,
csak megadni a szívünkben neki azt a helyet, ami megilleti.
„Ez
az én szerelmetes fiam, akiben gyönyörködöm: őt hallgassátok!”
(Máté 17:5)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése