Egy
hiányzó láncszem... egy befejezetlen mondat... egy
megválaszolatlan nyitott kérdés… egy hiányzó verssor… egy el
nem készült fejezet a regényből… a befejezetlen szimfónia...
amikor nem találjuk az aranymetszést… amikor torzó a szobor…
amikor nincs szimmetria. Valamennyiszer visszatérünk, valami
hiányzik és persze nincs magyarázat. Mint egy átsuhanó érzés,
vagy egy kellemes dejavu, újra és újra megtalál, nem hagy
nyugodni.
És
egyre csak játsszuk a szerepeinket, az egész életünk
értelmetlennek tűnő hosszú játszmák sora. Nem akarunk rút
kiskacsák lenni, nem vállaljuk be a hattyúságunkat, mert akkor
különcök leszünk, kiközösítenek a többiek… inkább leszünk
boldogtalan tucatkacsákká csak ne kelljen felvállalni magunkat,
csak ne lógjunk ki a sorból, hogy bevegyenek a csapatba. De milyen
csapatba? Ahol a többiek is ugyanígy szenvednek értelmetlenül, és
meg se próbálják megtalálni magukat.
Hattyúnak
lenni egyáltalán nem rossz dolog. Ha átvészeled a gyerekkor
tanítással tele időszakát és türelmesen vársz a sorodra, ha
soha nem veszítesz, mert vagy nyersz, vagy tanulsz, akkor egyszer
csak belőled lesz az a gyönyörű madár, aki lehet, hogy csak
önmagát fogadta el, vállalta fel, és ettől lett szép. A
víztükörben mindig szépnek látta magát, amikor kicsúfolták,
akkor is. Azután ha megértél rá, kapsz valami semmihez sem
foghatót. Erős vagy, szép vagy, és átestél a kiképzésen, amin
a kacsák nem. Ha látsz egy madarat a vízen járni, véletlen se
mondod, hogy ez azért van, mert nem tud úszni. Ezért a tudásért
persze kegyetlenül megszenvedtél. Megcsipkedtek, megmardostak,
kicsúfoltak, különcnek tartottak, kiközösítettek, ilyesmik…
De eljött a te időd. Megtanultál elfogadni, alázattal viseltetni
minden iránt, és megtanultál szeretni, lehet, hogy még nem vagy
tökéletes, hiszen talán sosem leszel az, és nem is ez a cél,
hanem hogy egyre jobb legyél. Mikor egy szinten túl mindezt
tudatosan tetted, kezdett a dolog boldogra váltani. Sokszor jól
esik a puszta szemlélődés, elég már csak megfigyelni a dolgokat.
Egyszer csak az is kiderül, hogy nem vagy egyedül. Vannak itt más
madárfélék is.
Azután
rádöbbensz, hogy van ebben a világban még egy hattyú, aki
ugyanezen az úton van túl, aki olyan, mint te, aki azt érzi, amit
te, táncolsz hát egyet vele, olyan hattyúsat, fenségest. Azután
eltűnik, mert még a kacsákkal hadakozik egyre. Talán nem nézett
a víztükörbe az utóbbi időben, ezért nem is látja, hogy milyen
szép. De már ő is halad... lépésről-lépésre, ahogy te is. Már
nincs szükség játszmákra, mert önmagad vagy. Már csak néhány
megtapasztalás hiányzik, hogy megteljen tartalommal egy hiányzó
fejezet, hogy meglegyen a hiányzó verssor. Nem marad el a coda, ott
az aranymetszés! Mert mindennek eljön az ideje.
Mint
ahogy vannak nyolcadik típusú találkozások, úgy vannak magasabb
szintű kapcsolatok is, amik egyszeriek ugyan, de nem
megismételhetetlenek. Mint az ikerlelkek találkozása sem egyszeri
fellángolás, hanem maga az örökkévalóság. Minden értünk van,
minden értünk történik. Néha hihetetlennek, néha meg
félelmetesnek tűnik, de így van. Várunk, kérünk, szeretünk és
hívunk. Ébren tartjuk az érzéseinket, a vágyainkat, az
álmainkat. Folyamatosan gondolkodunk és beszélünk róla, leírjuk.
Mindig megtaláljuk a megfelelő formát a megfelelő tartalomhoz.
Így
alakultak és a mai napig alakulnak a narratív szóbeli vagy
írásbeli műfajok a népmesétől az élettörténeteken, az
egyszerű „mi volt a tegnapi szappanoperában?”-mesélésen, vagy
a csajos pletykákon át az írott irodalomig. Ez mind elbeszélés,
az érzések ébren tartása. Mert amiről nem beszélünk, az egy
idő után olyan, mintha meg sem történt volna, eltemetjük. A
titkokról ezért nem beszélünk. Mert akkor nincs is. Ez a dolog
tudományos oldala.
Azután
ott a vonzás törvénye, a kimondott szavak teremtő ereje, a
gondolataink hatása. Nagyon egyszerű: amit életben akarsz tartani,
arról gondolkodni kell, beszélni kell, álmodni kell, arról hosszú
filmeket kell vetítened magadnak, dallamokat hallani a füledben.
Leírni, lekottázni, lefényképezni, lefesteni, homokba rajzolni,
kőbe vésni. Merni messzebbre is merészkedni: az álmaink, a
megérzéseink, a látomásaink ködös érthetetlenségéből
megérteni azt a sok jelet, amiket tudtunkra adnak.
Ezekről
hajlamosak vagyunk nem beszélni, nem merünk, pedig ott van bennük a
hiányzó láncszem.
„A
látomás a mások számára láthatatlan dolgok látásának
művészete.” (Jonathan Swift)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése