A
lélek gyümölcsei
„A
lélek gyümölcsei pedig: szeretet, öröm, békesség, türelem,
szívesség, jóság, hűség, szelídség, önmegtartóztatás. Az
ilyenek ellen nincsen törvény.” (Gal.5, 22-23.)
Az
alkotó munka például attól jó, hogy nem érezzük a súlyát.
Először csak rombolunk, kiüresítjük a fejünk, majd elképzelünk,
rajzolunk, jegyzetelünk, ötletelünk, végül felépítünk nagy
szeretettel és lelkesedéssel a saját elgondolásunk szerint
valamit. Megteremtjük, amit megálmodtunk. Közben szűrjük a
szélsőséges gondolatokat. „Súlyozunk” mint a statisztikában
és a szociológiában. Megtanították, hogy ez a módszer
szerfelett tudományos, de bennem mindig hagy maga után egy kérdést.
Ha az egyént tekintjük, a szélsőséges megnyilvánulásait
szabad-e figyelmen kívül hagyni? Ez emlékeztet erősen arra az ominózus "az emberiség dobozol" teóriára. Nevezetesen, ha kilóg valamid a mások által elgondolt és felcímkézett dobozból, akkor
azt le kell vágni, mert akkor már nem lógsz ki a sorból sem,
befogadnak maguk közé, beállhatsz az egyen-sorukba. Ahol bár
kinek-kinek hiányzik a fél lába, keze, füle, orra… de
megfelelnek egyéb őrült kívánalmaknak. A fenti kérdésre a
válasz: A megoldás abban rejlik, hogy még a halmaz elbírja a
„súlyozást”, az egyén nem viseli el az ilyenféle korrekciót.
Mert
én, én vagyok. Mert te, te vagy. Mert ő, ő.
Mindannyian
az összes legextrémebb gondolatainkkal, viselkedésünkkel,
őrültségeinkkel, félelmeinkkel, vágyainkkal, kívánságainkkal
mi magunk vagyunk. Még a szeretetünkkel is, amit nem mindig szabad,
lehet, tudunk, merünk, akarunk úgy kifejezni, ahogy van, amilyen
formában éppen ránk tör. Ilyenkor igyekszünk elhatárolódni a
hét főbűntől és a hét sarkalatos erénnyel élni, azaz begyűrni
magunkat egy újabb dobozba. Nos ez így nem működik, mint ahogy szeretkezni
és szűzen maradni sem lehet egyszerre. Mindeközben, ha nem akarjuk
feladni énünket, akkor megfontolás tárgya lehet a szabályok
átlépése.
És
íme, az alábbi táblázat, a két oszlop egymásnak szegezve a jó
öreg klerikális neveltetésünk alappilléreiként. (zárójelben
ott van még a hét szentség, a Miatyánk hét kérése, a Szetlélek
hét ajándéka is)
A
7 főbűn
|
A
7 sarkalatos erény
|
kevélység
|
alázat
|
irigység
|
szeretet
|
harag
|
szelídség
|
szomorúság,
amit utóbb lustaságra cseréltek
|
a
jóban való buzgóság
|
fösvénység
|
adakozás
|
torkosság
|
mértékletesség
|
bujaság
|
tisztaság
|
Mikor
ezek közül párat nagy igyekezetünkben felrúgunk, mert képtelenek vagyunk megtartani, akkor nem
teszünk egyebet, mint levagdossuk azokat a kilógó részleteket a hagyományos felsorolásból,
amiket az általunk kijelölt dobozba már nem tudunk sehogyan se
belegyömöszölni. Tehát mi is „súlyozunk”.
Azok
a bizonyos gyümölcsök
Gyümölcsöt
csinálni nem lehet. A gyümölcs terem. Az almafán alma, a körtefán
körte, a barackfán barack, a szilvafán szilva. Lehet kukacos,
rossz ízű, ehetetlen, formátlan gyümölcsöt is teremni, és
lehet frisset, illatosat, édeset, hamvasat. Azután ebben a formában
telerakjuk a nagy ezüsttálcát szeretetünkkel, örömünkkel,
békénkkel, türelmünkkel, szívességeinkkel, jóságunkkal,
hűségünkkel, szelídségünkkel, önmegtartóztatásunkkal. Ebben
a formában kívánatossá és fogyaszthatóvá válunk mások
számára. Mind a kilenc gyümölcsöt talán sosem tudjuk majd
megteremni tökéletesen. De bizonyára van az az ember, aki pont ezt
a fajta almát, körtét, barackot, szilvát szereti… ahogy én
teremtem… mert az én vagyok… most. Nem amilyennek eddig látott,
és nem amilyennek látni szeretne. Pont olyan, amilyen most vagyok,
amilyennek most szeret. Természetesen ennélfogva én is így
tekintek szeretteim gyümölcseire.
A
jelen a múlt eredménye, mint ahogy a jelen termése a jövő.
Olykor
érdemes egy kicsit eperbokorrá változni, teremni néhány
kivételes epret, vagy banánfává lenni, mert valaki épp a banánt
szereti. Megérlelni azt a kilencféle gyümölcsöt, és adni belőle másnak is. Mert
ez az, ami ellen nincs törvény.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése