„Egy
alkalommal beszélgettem Pilinszky Jánossal, és a katolikus költő
megjegyezte:
– Utállak
benneteket, pszivel kezdődő foglalkozásúakat.
– Miért
utálsz János?
– Mert
nagyon nagy terheket raktok az emberekre. Azt hirdetitek, hogy minden
emberi problémának van megoldása. Ezzel sikerül elérnetek, hogy
az emberek többsége úgy érzi, csak ő olyan hülye, hogy nem
tudja megoldani a szexuális problémáit, a szüleivel való
viszonyát, a házasságát, az egzisztenciális ügyeit, a politikai
orientációját stb.- és összeomlik. A valóságban, – mondta
Pilinszky – az élet dolgainak többsége nem megoldható.
Legfeljebb jól- rosszul elviselhető. Óriási a különbség
közöttünk. Ti úgy gondoljátok, hogy az életben problémák
vannak és megoldásokra van szükség, én meg úgy gondolom, hogy
az életben tragédiák vannak, és irgalomra van szükség.
Szíven
döfve tántorogtam ki Pilinszkytől.” (Popper Péter)
Nagyon
régen olvastam már ezt a történetet. Nemrég ismét a kezembe
került. Bevallom, mindig kerestem a lehetséges megfejtését. Nagy
tisztelője, szorgalmas olvasója és híve vagyok a szösszenet
mindkét szereplőjének. Mindazonáltal nehéz őket egy lapon
említeni.
Elvittem
a magam kísérletét egészen addig, hogy közeli és távoli
ismerőseimet mind nagyító alá vettem, mert az empíria az ugye a legmegfoghatóbb dolog a világon. Kinek lenne jelen állapotában
szüksége pszivel kezdődőre, és kinek irgalomra, vagy egyikre se,
hanem valami egészen másra. A megfigyelést lefolytatni nem volt
nehéz, hiszen alapvetően mindannyian legalábbis átmenetileg
zakkantak vagyunk. Ezen kívül vannak, akik nagy valószínűséggel
örökre azok is maradnak.
Valahogy
mindig megérzik a körülöttem levők, hogy valami pszivel kezdődő
vagyok, vagy csak irgalmas. Esetleg egyszerűen csak amolyan
„sírjavállamon”-féle, aki meghallgatja a problémáikat,
feltesz néhány fájdalmas kérdést, ezzel jól megforgatván a
kést az amúgy is ezer sebből vérző lelkükben. Majd közli:
„Változz
meg!”
Ilyen
az én fölöttébb eretnek terápiám.
Mindig
azzal a hasonlattal szoktam példálózni, hogy képzeld ezt úgy el,
mint amikor a vak újra látni kezd, vagy a süket hallani valami
csoda, műtét, technika folytán. Kinyílik neki egy színes/hangos
világ. Ez a világ ugyanaz marad, ami eddig volt, csak az ember változott meg:
kezdi látni, hallani, érezni. Ebben a világban vannak kellemes
dolgok, de létezik benne szürkeség is, fekete gyász is, sziréna,
és egyéb fülsüketítő hangok. Mindig is voltak és lesznek. A
kérdés csak az, hogy van-e szemünk a látásra, fülünk a
hallásra. Van-e szívünk, hogy érezzünk? Van-e fejünk megérteni
dolgokat? Van-e türelmünk tolerálni a másik ember dolgait?
Tudjuk-e egymást hibákkal együtt szeretni?
Elsősorban magunknak
kell jónak lenni ahhoz, hogy a világ jó legyen körülöttünk.
Már az is fontos, hogy milyennek látjuk a dolgokat, s még ehhez
jönnek a visszajelzések. Haragra harag. Gyűlölködésre
gyűlölködés. Féltékenységre féltékenység. Mosolyra mosoly.
Bizalomra bizalom. Féltésre féltés. Szeretetre szeretet. Így
azonnal fel is szorozzuk a dolgokat. Nagyon nem mindegy, hogy a
pozitív vagy a negatív oldalt sokszorozzuk meg magunknak.
Végül is miért
nem vagyunk képesek változni?
Először
is nem a pszichológus hibája, hogy szembesíti az embert a
feladattal, s az összeomlik ahelyett, hogy megoldás után nézne.
Mint ahogyan az sem az ő hibája, hogy sok a depressziós,
szorongásos ember. És igen, az élet feladat, nem probléma - ezt
ne felejtsük el!
Hogy is képzeljük el mégis, hogy mi fogja vissza az embert a változásban?
Legfőképpen az, hogy nincs készen rá, nincs szeme a látásra,
füle a hallásra, szíve az érzésre.
C.G.Jung
zseniális elmélete szerint az ember élete három időszakból áll.
Az első harmadban megszületik a test, fejlődik, mígnem felnőtté
lesz. A második az egó megszületése és kifejlődése. A harmadik
a belső spirituális fejlődés időszaka, a szellem megszületése.
Ez utóbbi az emberek nagy számánál elmarad. Még az első két
időszak a külvilág hatásainak való megfelelést, a harmadik a
bennünk lévő lehetőségek fele fordulást célozza meg. Sok
esetben az első kettőt olyan nagy sikerre visszük, hogy éppen
ez akadályozza meg a harmadik véghez vitelét. Egyszerűen
visszalépésnek, gyengeségnek, nem pedig magának a kiteljesedésnek
tartjuk, és bele se fogunk.
Ekkorra
már felépítettük az óriási egónkat, amire persze szükségünk
is volt, hogy egzisztenciát teremtsünk, karriert építsünk, hogy
családot alapítsunk, a fogyasztói társadalom jól fogyasztó
éltetői legyünk, hogy megfeleljünk a szüleink elvárásainak, a
társadalmi elvárásoknak, a reklámoknak, hogy kiépítsük a
magunk hitrendszerét. Mindenben kész mintákat vettünk magunkra
nevelés és elvárások által. Ezt általában tökélyre
fejlesztjük. Közben pedig nem vesszük észre, hogy baj van. Ezért
van a sok válás, a sok alkoholista, narkotikumon élő, pszichés beteg. És tényleg a
pszivel kezdődők ezzel szembesítik az embert, amire az a változás
helyett összeomlik. A maga által kövérre hizlalt és oly jól működő egója ugyanis nem engedi
neki, hogy változzon.
A
szellemi születés egyedül tudatosságból jöhet létre. Ez a
fejlődés nem függ sem életkortól, sem megszerzett
tapasztalattól. Ez egyedül csak arról szól, hogy képesek
vagyunk-e túltenni magunkat a mintáinkon: ahogy nem fogyasztunk
reklámot, nem használjuk mindig a legújabb mobiltelefont, úgy nem
akarunk megfelelni a szüleink, a párunk, a gyerekeink, a
társadalom, az egyház, stb. elvárásainak. Képesek vagyunk
befelé koncentrálni, megismerni önmagunkat. Ezzel párhuzamosan
épül le, szűnik meg az egónk is. Véletlenül sem a gondolataink,
érzelmeink elemezgetését jelenti ez a folyamat, hanem a mostokban
való élés örömét. Nyugodt, boldog, csöndes jelenlétet az
életben.
Közben
a tudatosságunk is jelentős változáson megy át.
Eleinte
mindent a múltbeli tapasztalatainkból merítünk, és a jövőt
építjük. Ilyenkor a megfelelési kényszer, az elvárások, az
elismerés motiválnak. Egyszer sem a jelenben élünk. Szerepeket
játszunk: kiváló munkaerőt, jó családapát- anyát, barátot, jó
gyereket, pénzkereső automatát. Amit elrontunk, azt a jövőben feltétlenül korrigálni akarjuk, csakhogy megfeleljünk mégis az elvárásoknak.
Nincs bátorságunk szembe nézni magunkkal. Később megélünk
néhány pillanatot, amiben megérint, hogy milyen rabságban is tartjuk
magunkat. Ilyenkor kezdünk bele új dolgokba, szerelmesedünk újra,
és kockáztatunk, rúgjuk fel a szabályokat, már
kevésbé érdekel mások véleménye, a társadalom vezetett
rétegéből lassan kiszivárgunk. Az eddig mesterien elfojtott
érzéseink, érzelmeink előtörnek. Végül szabadságra törekszünk.
Elkezdünk a jelenben élni, meglátni a jót mindenben. Boldogok és
nyitottak vagyunk. Nyugalmat élünk meg a mindennapokban, megszűnik
a stressz. Jó társaság vagyunk mások számára.
A
tű fokán persze magunknak kell áthaladni, erre nincsenek minták,
és azt se mondja senki, hogy ez könnyű. Azt tartja a mondás, hogy
egyedül kell megszületni és meghalni is. Végül is nincs ebben
semmi rossz, hiszen csak az igazán a miénk, amiért egyedül
harcoltunk meg. Ugye, mennyire paradox az emberi élet! Társas
lénynek, kapcsolatokra, szeretetre, ölelésre vágyó egyednek
vagyunk bekódolva egyik oldalon, a másikon meg egyedül kell
kiküzdenünk mindent. Igen, a boldogságunk nem függ senkitől, a
szabadságunk se. Nem számítanak a múltbeli hibáink. Egyedül a
most számít, amivel megalapozzuk a jövőt, de úgy, hogy nem akarjuk előre
eldönteni, hanem hagyjuk a vágyainkat lassan beteljesedni. Miközben
mi magunk változunk hozzá saját boldogságunkhoz.
Vissza
Pilinszkyhez
Valljuk
be őszintén, hogy az élet nem problémákból áll, hanem
megoldandó feladatokból. Legkevésbé tragédiákból. A tragédiák
mindig akkor születnek, amikor képtelenek vagyunk a változásra,
vagy a napi feladatokat: egzisztenciális gondok, szexuális
problémák, szétcsúszott házasság, szüleinkkel, gyerekeinkkel,
barátainkkal, munkahelyünkkel kialakult rossz viszonyunk,
szeretteink halála, egy baleset, betegség, - mind tragédiaként
éljük meg. Ezeket meg lehet élni rosszul: depressziósan,
visszafojtva minden érzelmet, összeomolva, lerombolva magunk. És
persze meg lehet élni jól is: feladatként, konstruktív
megoldásokat keresve. Ami lehet, hogy elsőre nem a legjobb, de
legalábbis nem pusztít el. Azután mindig egy kicsivel jobban megy
majd.
Az
irgalom gyakorlása szintén fontos, de mindig határt kell neki
szabni... hogy meddig. Segítsük át a hozzánk fordulót tragédiája
feldolgozásán, feladatként való megélésében és azután
engedjük el a kezét!
Tudomásul
kell venni, hogy az irgalmasság gyakorlása nem lehet végtelen.
Mindenkinek magának kell rálelni a megoldásra, megküzdeni a
feladattal. Kinek a barátja, kinek a pszivel kezdődők, kinek a
családja, kinek a hite vagy a lelki gondozója segítségével. Milyen érdekes, ők mind az
irgalmat gyakorlók... Pedig milyen idegesítőek tudnak lenni.
Belepiszkálnak a lelkünkbe, egy sor kényelmetlen kérdéssel
bombáznak, és végül csak ennyit mondanak: „Változz meg!”
„Mielőtt
elindulsz egy úton, tedd fel magadnak a kérdést: Van szív ebben
az útban? Ha van benne szív, akkor jó út, ha nincs, akkor
haszontalan.” (Carlos Castaneda)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése