„Az
embernek lelke van, amely hinni és repülni tud, s ez a lélek
halhatatlan és farkasszemet néz a világgal.” (Márai
Sándor)
Miért
nézünk farkasszemet? És mivel is pontosan? Tényleg repül a
lelkünk? S ha repülni vágyik, miért hagyjuk vagy nem hagyjuk? Mi
tart vissza és mi tartja életben a megszületett vágyainkat? Az
örök dilemma, hogy melyik vágyunkat kövessük, melyiket ne.
Boldogok
vagyunk, ha kapunk egy új háziállatot, meggazdagszunk hirtelen, a
barátunk váratlanul szerelmet vall. Ezek a dolgok mind
szimpatikusak számunkra. Az igazi vágy azonban az, hogy kihozzunk
mindenből valami egészen elképesztőt. Az igazi vágy az, hogy
adjunk valamit és nem az, hogy kapjunk. Ez az egy bölcsesség repít, a
többi csak visszafog. Ellenkező esetben nem tudunk kapni, nem
vagyunk képesek a szándékot értékelni. Nem vesszük észre,
amikor más éppen varázsol körülöttünk, hogy mosolyogni lásson,
hogy emelje a komfortérzésünket… csak úgy… szeretetből.
Farkasszemet
nézünk állandóan a világgal. Ezt remekül fejezi ki a
nyelvhasználatunk is. Szimpátia szavunk jelentése például:
»közös szenvedés« (sym=közös, pathien=szenvedés). Ez is azon
dolgok egyike, amit magunknak építgetünk, hogy azután legyen mibe
jól belepusztulnunk. A múltunk cipeljük, a jövőnktől meg
rettegünk, mert mindig, mindennel farkasszemet akarunk nézni,
lehetőleg most azonnal.
Így
hát nem fontos sok apró hülyeséget ajándékozni haszontalan
tárgyak formájában, mint ahogy nem visz előbbre az sem, ha az
ötéves gyerekünknek a legújabb Iphone akárhányast vesszük meg
karácsonyra. Miközben ugye beindítjuk a szenvedő mechanizmust,
körülvesszük magunkat és szeretteinket egy halom hulladékkal, és
bosszankodunk, hogy a gyerek semmi mást nem csinál, csak a
technikát nyomkodja minden helyett. Ettől fogva farkasszemet nézünk
velük is, akikért amúgy tűzbe mennénk. Közös szenvedéssé
válik a szimpátiánk.
„Mert
Isten az, aki bennetek az akarást és a véghezvitelt egyaránt
műveli jóakarata szerint.” (Fil. 2:13)
A
következő gondolatmenet kicsit igehirdetésnek is tűnhet.
Igyekszem majd lefordítani eretnek és ateista nyelvre is, ahogy
szoktam, szabadon, magam után, hogy mindenki értse.
A
fenti bibliai sorok értelmezése a vallásos ember számára
evidens. A kulcsszavak: akarás és véghezvitel. Tehát mielőtt
bármit is tennénk az Isten vágyat ébreszt bennünk valami iránt.
Megadja a véghezvitelhez szükséges összes eszközt: tehetséget,
képességet, a tisztán látás ajándékától a kitartásig. Így
azután elindulunk, próbálkozunk. Isten adta képességeink
segítségével ismerjük fel a lehetőségeinket, kamatoztatjuk
talentumainkat, képesek vagyunk elviselni a támadásokat, kudarcot,
kritikát. Isten segedelméből képessé leszünk levetni a
félelmeinket, felállni ha elesünk, tanulni, teher alatt is nőni.
Mert nőni csak fölfelé lehet.
Az
eretnek értelmezés sem sokban tér el ettől. Teljesen mindegy,
hogy minek hívjuk, és ki teremtette meg a vágyat benned és kinek
tulajdonítod az annak véghezviteléhez szükséges fentebb felsorolt
képességeket, azok ott vannak mind benned, és a képesség is,
hogy rátalálj, majd véghez vidd. Út közben persze majd jól
elszenvedsz a szimpatikus dolgokkal, de ez helyénvaló is. Kell,
hogy felnőj a feladathoz. Kell, hogy megtanulj jól szeretni.
Szeretetet adni és elfogadni.
A
szeretetet nem lehet pénzen megvenni, kikövetelni, vagy fegyverrel
kierőszakolni. Ő egy határozott, bár csöndes, és törékeny
teremtés. Te hívod életre olykor egy szerelem, olykor egy
születendő gyerek, egy élethosszig tartó barátság formájában,
vagy a szüleid iránt érzett rendíthetetlenségedben. Ha úgy
gondolja, jön, belibben a mindennapjaidba. Alaposan felborít
mindent, a maga módján kiforgat magadból, miközben megtanít
felvállalni magad és másokat is. Azután ha elfogadod, tovább
adod az érzést, akkor veled marad. Ha azonban harcolsz, gonoszkodsz
egyre, akkor feleslegessé lesz, csöndben rád csukja az ajtót és
lelép. Azután legközelebb majd csak akkor csönget be hozzád, ha
te magad képes leszel a nagy csalódások ellenére újra
megfogalmazni a vágyaidat, ha elég erős leszel, hogy felszámold
magad körül a szürkeséget, képes leszel sérelmeid és
fájdalmaid ellenére szeretni… Máshogyan, mint eddig…
Jobban... Egyszerűbben... Feltétel nélkül…
„A
félelem hangja ezt mondja: - Rakj tüzet a kandallóban, és maradj
ott a melegénél!
A
hit hangja ezt mondja: - Lobbantsd lángra a szívedet, és indulj
megvalósítani terveidet!” (Bob Gass)
Eljön
az az idő, amikor már nem elégít ki, hogy élvezed a szürke
ötven vagy száz árnyalatát. Olykor a döntéseidben el kell
határozni magadat a fehér vagy a fekete mellett. Ez lesz az a pont,
amitől fogva elkezd kiszínesedni számodra majd újra a világ. A
te pazarnak hitt mindig legalább ötven árnyalatban pompázó,
valójában meg porlepte beszürkült kis világod, amely valaha
persze vitathatatlanul színes volt, vagy legalábbis elhitted róla,
hogy az. Ahogy múlt az idő, betakargattad az álmaidat, hogy be ne
lepje azokat is a por vagy a köd. Lassan szürke hétköznappá
törpültek az óriások, és hadsereggé duzzadtak a szürkéid.
Véres verejtékkel építetted fel a kínai nagy falat magad köré,
mert azt gondoltad, mögötte biztonságban tudhatod szeretteidet és
királyságod. Azóta már pontosan tudod, hogy mennyit hibáztál,
mikor, hol és miért. Nahát, még bünteted is érte magad
szigorúan, naponta. Persze ugyanezt teszi veled a környezeted is,
csakhogy még nehezebb legyen elviselni a vezeklőinget. Hogyne
tenné, hiszen ami körül vesz az egy tükör, pont azt látod
benne, mint amilyen te magad vagy. Olyan színű a világ körülötted,
amilyenre éppen magadat sikerült kiszínezned.
„Ha
életünknek megvan a »miértje«, akkor a »hogyanját« el tudjuk
viselni.” (Friedrich Nietzsche)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése