„Akit
szeretsz, nemesíted, szépíted, segítsz neki méltóvá válni
önmagához. Így vagy a gyerekeddel, de így kell, hogy legyen a
pároddal is. Ha szereted, az egyetlen ember vagy, aki megmondhatja
neki, hogy "elhagytad magadat, tessék följebb élni!" Ha
szereted, tudod, hogy csak kívül gyenge, belül mégis erős, és
csak kívül gyáva - belül bátor. Te vagy az egyedüli, aki
megmondhatja neki, ha önmagához méltatlanul él, mert a szeretet:
jogosítvány az őszinteséghez.” (Müller
Péter)
Az
ember mindig
a szeretet perceiben talál magára egészen. Az összes többi
időben csak a szélmalmaival küzd. Ha szeretsz valakit, akkor
magukkal
ragadnak a vágyaid, az alkotás szenvedélye,
az együttlét pillanatainak öröme, a
boldoggá tevés
katarzisa,
a közös
tervek
és azok megvalósítása, a
közös játék, és
a hála mindezért.
A
másikért való rezdülés,
egy egyszerű, de hangsúlyos mély lélegzet, egy futó sóhaj, s az
állandó érzés, hogy itt van. Pedig nincs is itt. Egy mozdulat,
egy gondolat, egy
kívánság, egy gyenge próbálkozás,
egy emlék… Ha
jól akarsz szeretni ne hagyd el magad, tessék följebb élni!
Egyszer
leültünk egymással szemben, megszelídítettük egymást, pont
úgy, mint a kis herceg a rókával. Ebben a kontextusban a
megszelídítés szinonimái: megszerettelek, felelős vagyok érted,
100%-ban megbízok benned, nem vagyok rád irigy, féltékeny, nem
feltételezek rólad rosszat, sosem
bántanálak, fáj ha megaláznak, de az is ha te teszed ezt
bárkivel. Minden negatív érzelmi kitörésed mögött tudom, hogy
ott bujkál a sebzett másik éned is, aki elrejti holmi vicces álarc
mögé a lelke fájdalmát. A
szélmalomharc lassan őröl fel. Mély ráncokat rajzol az arcodra,
megduplázza az ősz hajszálaid számát. Azonban
létezik az a ritka
most,
amiben csakis
egy pillanatra mindent
elfelejtesz és nevetsz önfeledten. Ilyenkor
megcsillantod a valódi éned. Megcsillantod
az érzelmeidet, amiket annyira féltesz kimutatni, pedig olyan
szépek, tiszták és őszinték. S amikről sosem beszélsz.
A
pillanat
Három
eset lehetséges
(egyik lehetségesebb, mint a másik):
a pillanat
1. késik
2. épp pillan
3. lekéstük
(nem vettük észre).
Már, persze, föltéve, hogy
van pillanat.
De ez talán nem is olyan lényeges:
folyékonyan tudjuk
taglalni nem-létezők
tulajdonságait,
becsülni képzelt
lovak esélyeit.
Pillanat!
Valaki csenget. (Petri György)
(egyik lehetségesebb, mint a másik):
a pillanat
1. késik
2. épp pillan
3. lekéstük
(nem vettük észre).
Már, persze, föltéve, hogy
van pillanat.
De ez talán nem is olyan lényeges:
folyékonyan tudjuk
taglalni nem-létezők
tulajdonságait,
becsülni képzelt
lovak esélyeit.
Pillanat!
Valaki csenget. (Petri György)
Adj
hálát minden jó pillanatért! Élvezd a virág illatát, a
tücsökciripelést, a madárcsicsergést, a tűz ropogását a
kandallóban! Élvezd, mikor büszke vagy a gyerekeidre, mikor
beszélgetsz egy nagyot a szüleiddel, mikor megöleled a kedvesed,
mikor a barátaiddal időzöl el! Légy
hálás a szeretetért, minden ölelésért.
Adj
hálát azért a pillanatért, amikor készen állsz megmutatni magad
másoknak is, azt a belső eltitkolt, álarc mögé rejtett énedet
is, amikor tudsz beszélni az érzelmeidről, amikor tudsz beszélni
tanulságként a múltadról, a hibáidról, a vágyaidról. Amikor
egészen, meztelenül őszinte vagy. Ez
az a pillanat, amikor elfogadod saját magad, nem vagy többé
szélmalma önmagadnak. Nincs kivel harcolnod, nincs kit takargatnod,
és nincs mit titkolnod. Az vagy, és olyan, aki vagy. Bármilyen
is, egy
biztos: különleges és szerethető...
Olykor
hagyja el a szádat egy csendes „fázós, kicsit fáradt:
Halleluja”!
A
szó héber eredetű, az öröm és a hála kifejezését jelenti.
Ebben az értelemben került be a keresztény vallásos irodalomba,
liturgiába egyszerű hagyomány tiszteletből. Szó szerinti
fordítása: Dicsérd az Istent!
Karácsony
táján elkezdtem hallgatni Leonard Cohent. Régebben is ismertem sok
zenéjét, versét. Most, így újra elővéve, elmerülve a
gondolataiban, a kellemes lágy néhol szentimentális, néhol
puritán egyszerűséggel bíró szinte csak a gondolatmenetet kísérő
akkordokba, néhol meg átadni magad a vad érzelmekkel rohanó
széles futamoknak, és rágódni a szövegeken, a gondolatokon-
nagyszerű. Lehet, hogy csak hozzájuk nőttem. De meglehet, hogy
hozzájuk öregedtem.
Érdekes
magyarázatot ad arra a kérdésre, hogy vajon miért is nem tud a
mai ember hálát adni, miért nem képes egy őszinte Halleluját
elsuttogni, kimondani.
Szerinte
a modern ember állandóan tipródik, keres, keresi önmagát, az
Istent, a szerelmet, a boldogságot. Létét ez határozza meg.
Nem
mindennapi párhuzamot von a szerelem és a hit között. Az ember az
eredendő bűn elkövetése óta nem tudja megszólítani többé
őszintén az Istent. Helyette marad neki társnak a nő a
botorkálásban az Isten fele vezető úton. A szerelmet megtartani
azonban éppoly nehéz neki, mint a hitet. Hiszen a szerelem is
mulandó, és ily módon nem tudja a párját sem jól megszólítani.
Konklúzió: törött szerelemből csakis egy törött „Hallelujah”
születhet, ami nem érhet nyomába se a szó eredeti
nagyszerűségének. Ismerjük be tehát tökéletlenségünket! Ha
oly rosszul is mennek a dolgok, ki kell tudjuk mondani naponként a
társunkért is azt az akármilyen erőtlen, de őszinte szót. Van
még mit tanulnunk.
„Tudod,
jártam már régen itt,
Ismerem szobádnak sarkait,
Magányon át vitt Hozzád a véletlen útja.
A díszkapun láttam a címeredet,
De a szerelem nem dicső fáklyásmenet,
Csak egy fázós, kicsit fáradt: Halleluja.” (Leonard Cohen)
Ismerem szobádnak sarkait,
Magányon át vitt Hozzád a véletlen útja.
A díszkapun láttam a címeredet,
De a szerelem nem dicső fáklyásmenet,
Csak egy fázós, kicsit fáradt: Halleluja.” (Leonard Cohen)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése