A
fületlen bögre
Ma
elmosogattam éppen este nyolcra,
Rakosgatom fel a bögréket a polcra.
Kettő van fületlen, de elölről szépek,
Egészen olyanok, mint a többi épek.
Csak a fületlen részt hátulra kell tenni,
S nem kell azt a hibát úgy szemügyre venni!
Mert hiszen töretlen használhatóságuk,
És csak szépséghiba ez a kis hibájuk.
Rakosgatom fel a bögréket a polcra.
Kettő van fületlen, de elölről szépek,
Egészen olyanok, mint a többi épek.
Csak a fületlen részt hátulra kell tenni,
S nem kell azt a hibát úgy szemügyre venni!
Mert hiszen töretlen használhatóságuk,
És csak szépséghiba ez a kis hibájuk.
Most
az jut eszembe: sok felebarátom,
Hogyha képletesen fületleneknek látom,
Úgy teszem-e őket életem polcára,
Hogy ne lássak mindig arra a hibára?
Hanem csak a szépre, hanem csak a jóra,
Mert csak ha így térek egykor nyugovóra,
Akkor tesz el úgy az igazságos Isten,
Ahogy a bögréket rakosgattam itten:
A mennyei polcra nagyirgalmú szemmel,
Hátrafelé az én letörött fülemmel.
Hogyha képletesen fületleneknek látom,
Úgy teszem-e őket életem polcára,
Hogy ne lássak mindig arra a hibára?
Hanem csak a szépre, hanem csak a jóra,
Mert csak ha így térek egykor nyugovóra,
Akkor tesz el úgy az igazságos Isten,
Ahogy a bögréket rakosgattam itten:
A mennyei polcra nagyirgalmú szemmel,
Hátrafelé az én letörött fülemmel.
Először
is leszögezném, hogy annyi szerző és idézőjel nélkül keringő
álidézet között is körbejár ez a kis vers a neten. Ha már
olvassuk, hát akkor ne gazdátlanul tegyük. Persze vannak nem
egyszerű kirándulások a keresésben, mert a katolikus forrásokban
Máriássyné
Szemere Katinka, a
protestáns forrásokban pedig Túrmezei Erzsébet a szerző. E
tekintetben legalább szerettem volna autentikus lenni. Nem
sikerült…
Mindenesetre
nekem mosolyt csalt az arcomra, annyira bájosan és egyszerűen áll
hozzá a nagy kérdéshez: Hogyan álljunk magunk és mások
hibáihoz?
Azután
jó tudni, hogy bármely törött bögre, csésze, tányér
balszerencsét hoz a házba. Ha nem dobjuk ki, hanem tovább
használjuk, töréseket fog okozni az életünkben. Ezek az edények
a gazdagságot, a családot szimbolizálják. Így
legjobb, ha az első repedésnél, csorbulásnál kihajítjuk őket.
Mint ahogy az elromlott órát is, mert az halált hoz; a lejárt
naptárt is, mert az meg megrövidíti az életünket; a kiszáradt
növényeket, mert azok meg rossz szerencsét hoznak. A nagy
tükörrel is vigyázzunk, mert azon által meg ellopják a
lelkünket! Ennyit a hiedelmekről/babonákról mára
dióhéjban,
mindannyiunk hasznos okulására.
Térjünk
csak vissza a vers tanításaihoz!
Először
is: a törött bögre génhibás. Az tök mindegy, hogy az én fülem
tört le, vagy a felebarátomé. Eszembe
jutott egy gyerekkori családi mondás: „A fületlen bögre
Alsógödön és
a Büdös-tón is
fületlen.” A mondás háttere az, hogy a csorba/fületlen dolgok
kivándoroltak a hétvégi házakba, amit "ó azokban a 60-as években" szinte minden család birtokolt, Balatonon, Duna parton, Szelidi-
vagy Büdös- tónál, hogy
hol is pontosan, az egyedül attól függött, hogy mennyire volt tulajdonosa jó
gazda vagy jó elvtárs.
Mi gyerekek itt éltük meg a nyári iskolaszüneteket. És
erősen kritikus szemmel néztünk
a csorba tábori
étkészletre. Valahogy így született a mondás, amit azután egyéb
szituációkban is használtunk, ha bármit cserére ítéltünk a
háztartásban. Azután
divatba jött a szocreál csoda. Műanyag, ami nem tört, nem repedt,
és ebből készült a bögre is, a
pohár is, a tányér is. A gyerek soha nem tanulta meg, hogy ha
leesik, eltörik.
Sosem
felejtem el anyukám háztartásában a sok műanyag tálat, amitől
heroltom
volt, mert akárhogy mosogattunk, az mindig zsíros maradt és áradt belőle a menzaszag.
Mostanára ezért
igyekszem egy darab műanyagot sem megtűrni a konyhámban.
Másodszor:
mi
emberek is töröttfülű génhibásak vagyunk. Én is, te is,
mindenki… Csak az nem mindegy, hogy nézünk egymásra. Ha
szeretlek, szeretsz, akkor felpakolhatók vagyunk egymás polcára
fordítva, az ép felünkkel kifele, s így csak a jó dolgok
látszanak. Tudjuk, hogy a túlsó oldalon vigyorog ránk a hiba, de
ez cseppet sem fontos, mert megelégszünk a ténnyel, hogy a bögre fordítva is
jól néz ki a polcon. Ezt hívják toleranciának, egótlanságnak,
feltétel nélküli szeretetnek.
Harmadszor:
az
Istennek nagy köténye van, és nincs vallása. Tehát látja
földi bűvészkedésemet a bögrék polcra rakosgatása közben.
Ahogyan látja azt is, hogy fületlen vagyok. De ez nem fontos.
Egyedül egy dolog számít, a szeretet. Nem azért számít, mert
ettől elviselhetőbb leszek mások számára. Nem azért fontos,
hogy a mennyországba vagy a pokolra jutok. Ez az én
belső békém miatt fontos. Amitől élhetővé válik számomra az
élet, s amitől a többiek is nyugalmat lelnek mellettem.
Istennek
mindegy, ő egyformán szereti a hívőt, az eretneket és az
ateistát.
Ezért
ne is fárasszátok magatokat újévi fogadalmakkal! Egyszerűen
változzatok hozzá törött fülű önmagatokhoz és törött fülű
felebarátaitokhoz! Lássatok mindenkit szépnek, ha máshogy nem megy,
hát fordítsátok meg a polcon!
„Ha
szépülni szeretnél, a lelkeddel és a szíveddel kell kezdened,
mert addig egyetlen kozmetikum sem fog hatni!” (Gabrielle
„Coco” Chanel)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése