Őrült
elmék
Néha
úgy érzem már magam, mint Judit a hetedik ajtó előtt… miután
kinyitogatta az ajtókat kékszakállú hercege várában, képletesen
a lelkén, a sok cívódás, felismerés árán megismerve annak
igazi énjét, akit szeret, a hetedik ajtón átlépve mégis a
magány várt rá.
Na jó,
hát a ballada az ballada- mondhatjuk… ez a műfaj ilyen… Mint az
egyszeri gyerek az érettségiről kijővén ezzel fogadott :
-Megöltem Ágnes asszonyt a dolgozat végén.. az jó opció, vagy
nem?
A
dolgozat szempontjából mondjuk elég lett volna őrületbe kergetni
is, de a ballada az ballada… nagy átlagban a végén mindenki
meghal. A magyarázat tehát kézen fekvő.
Mert az
őrület is a magány egy megnyilvánulása amikor az elme saját
háborodottságába zárja magát. Az én belezsugorodik saját
börtönébe, amit az idők folyamán épített fel, hiába zavarták
végig a megszokott 1000 tanösvényen, nem tanult semmit, nem
tudott megváltozni. Hívhatjuk zsákutcának is. A börtönfalakat
nem is magának építette fel, hanem azoknak, akik kívül estek az
ő értékrendjén, és egész életében igyekezett megbüntetni
őket így vagy úgy. Közben félt, mindenkitől félt, aki nem
olyan, mint ő. Mindenkivel bizalmatlan volt. Álkapcsolatokban,
felpúderezett világban lubickolt, álokosságokat kigondolva,
feledve, hogy a világ létezik rajta kívül is.
„Elfogadhatod
vagy elutasíthatod a Jólétet - de minden, ami veled történik, a
te műved.” (Esther &Jerry Hicks)
Azután
egyszer csak már meg sem hallotta a hangokat, akik kintről
kiabáltak vele, mert ők ilyennek szerették, gondolták tesznek
még egy utolsó előtti… utolsó… utolsó utáni… na még egy…
legutolsó… legeslegutolsó.. és végül a végső próbálkozást,
hogy megmentsék a lelkét. A lelkét persze senki sem tudta volna
megmenteni csak ő maga.
Végül
a börtönajtó bezárult belülről, mert már olyan magasak és
vastagok voltak a falak, minden ablakra rács került, és a
szétcsúszott elme végül a kaput is befalazta.
„Szegény
Ágnes
naphosszanta
Néz e kis világgal szembe,
Néz merően, - a sugárka
Mind beléfér egy fél szembe.
Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.” ( Arany János)
Néz e kis világgal szembe,
Néz merően, - a sugárka
Mind beléfér egy fél szembe.
Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.” ( Arany János)
Nos,
nem ölték meg Ágnes asszonyt kivételesen, mert a szüzséből
kiderül, hogy még szabadon is engedik, mert a földi bíró
elégségesnek tartja az őrületet, mint büntetést.
Az
őrület tehát nagyobb büntetés a halálnál, és bármiféle
börtönnél…
A végén
pedig ott a legkeményebb szenvedés, hogy nehéz elmenni, mert már
nem adatik meg a világgal, saját lelkével, és a másokkal való
megbékélés, a halál is félelem, nem megnyugvás… Hát valóban,
a pokol az itt van, nem a túlvilágon.
Mindegy,
hogy a lepedőmosás lesz a rögeszménk, vagy örökké
visszavágyunk abba
a faluba, abba az
utcába, ami
ugye mint lehetőség számunkra
már
nem létezik.
„Sírkövek
felirata lehetne: "Elfáradt." Talán nem az életbe fáradt
bele, csak abba, hogy kapaszkodjon belé.” (Mark
Lawrence)
Konklúzió:
A beteg lelkeket megmenteni nem lehet (még
akkor sem, ha az anyánkról, a gyerekünkről, a testvérünkről, a
szerelmünkről van szó).
Az
embereket megváltoztatni nem lehet és nem szabad. Marad az egyedüli
lehetőség, hogy nagy türelemmel, kitartással segítsünk
rátalálni énjükre, lelkükre, az útra azokat, akik fontosak
nekünk és
még egészséges a lelkük.
Az
utat képletesen egyedül kell végig járni.
Persze
az egészséges lelkeknek
megadatnak
az útitársak is. Ez jó hír, ezért sose adjuk fel velük
kapcsolatban!
"Semmit
nem lehet megtanítani egy embernek. Csak segíteni
benne, hogy rátaláljon
Önmagán
belül. " (Galilei)
Nekrofília
Most
nem beszélnék arról, hogy milyen halottkultusz létezett és
létezik a természeti népeknél, és a különböző vallású
közösségekben. A
modern
nekrofília tekintetében alapműnek tekinthető a Six Feet Under
c. sorozat (Sírhant művek) érdemes megnézni, tanulságos. Ezt
tekintsük a két végletnek! Az
azonban látható,
hogy mennyire megváltoztak a szokások ebben a kérdésben is, mint
mindenben.
Azt
gondolom, mindenkit hagyjunk meg a maga elképzelésében, hiszen ez
igazán magánügy. Tehát amit itt most leírok, az az én verzióm.
Miután az életem, és a halálom is az én utam része
elgondolkodhatok sőt beszélhetek is róla.
Bár
gyanítom, az akkori
szempontomból abszolút századrendű kérdések ezek, de nem tudom
elképzelni semmilyen formában kőbe vésve a nevem. Nem kívánom a
gyerekeimtől, hogy minden héten zarándokoljanak valami
márványtáblához, és vigyenek virágot, mert tőlem megkívánták,
de én sem tettem. Tutira nem érezném jól magam egy nagy beton,
vagy márványtömb alatt.
„Ha
sírt kővel borítjuk le, ez azt jelenti, nem akarjuk, hogy a halott
visszatérjen. A súlyos kő azt mondja az elhunytnak: "Maradj
ott, ahol vagy!".” (Milan
Kundera)
Van
egy kedves ismerősöm, aki meghagyta a családjának, hogy ha
egyszer megkapják az urnát, akkor menjenek el Görögországba,
együtt mindannyian (mondjuk a síremléke árából), ahol sokszor
nyaraltak együtt, szórják őt bele a tengerbe, és igyanak meg sok
Metaxát, mint a régi időkben, beszélgessenek, és nevessenek
nagyokat, élvezzék a napot és a tengert. Ez pl. egy szimpatikus
megoldás.
Részemről
is
jónak
tűnik a hamvaim tengerbe szórása, mert a tengerparton nagyon sokat
elmélkedek, a jó gondolatok mindig ott születnek.
Sok szép emlékem fűz ide. Amúgy meg nincs határa, mint ahogy az
én szabad lelkemnek sem, tehát illik a koncepció egymáshoz, még
ha ők ketten fizikai halálom után még köszönő viszonyban sem
lesznek egymással. Amúgy
meg ott
a sok víz,
amit nekem nem sikerült tisztára mosni, ott lesz rá idő.
Egyébként
meg ez a gyerekeim dolga, valójában azt tesznek, amit akarnak...
Van,
hogy a körülötted lévő emberek nem értik meg az utat, amin
jársz.
Nem is
kell megérteniük.
Ez nem
az ő útjuk.
Halál
Lehet
úgy élni, hogy a halál már ne számítson, valójában nincs is
halál.
Mert aki
szeretett és szeretve volt, az minden nap ott van a többiek
gondolataiban, ez ennyire egyszerű.
A
testünk elkopik, vagy összetörik, vagy a sok negatív gondolatunk,
a félelmeink, a gátlásaink felélik a testet.
Ez három
különböző szituáció. Az első a természetes öregség, amit
megint csak lehet jól és rosszul megélni. Ha jól éljük meg
békében a lelkünkkel, szellemi frissességben, akkor minden
egyszerűbb. A második, amikor a test összetörik… gondoljunk egy
autóbalesetre, ahol a lélek látja, hogy a test szétesett, kiül
az autó tetejére, és onnan szemléli, hogy mi lesz… sikerül-e a
mentősöknek összerakni, újraéleszteni azt a szörnyű testet,
ami ezután lehet nem is fog már sosem jól működni, hát baromira
nem tetszik neki, hogy oda akarják őt visszagyömöszölni, abba a
reménytelen testbe. Ha a feladat ez, akkor azért visszamegy, de az
világos, hogy nem jókedvében teszi. Máskor meg nem megy vissza,
itt van vége az ő közös pályafutásuknak. A harmadik verzió
amikor magunk éljük fel a testünket… rohanunk, nem eszünk,
stresszelünk, nem szokunk le a dohányzásról, az ivásról, a
narkóról… tele vagyunk negatív gondolatokkal, amiktől csak
egyre több lesz… nem vagyunk boldogok, pedig annak kellene
lennünk… félünk… hosszasan depressziósak vagyunk… nem
vagyunk képesek felnőni a feladathoz, amit életnek neveznek.
Valamiért nem világos az ilyen ember számára, hogy az irányítás
csak rajta múlik. Itt a végső pillanat egy agyvérzés,
szívinfarktus, egy hosszúra nyúlt betegség vagy akár az
öngyilkosság képletében jön el. Ezt hívjuk mi értelmetlen
halálnak, pedig a lélek oldaláról nézve ez egy egyenes irányú
egyenletesen gyorsuló mozgás eredménye, ami bekövetkezik… jelek
vannak, vissza lehet fordítani, ha időben észbe kapunk, és észre
vesszük ezeket. Ezért nem utolsó szempont, hogy ne csak a
lelkünkkel, hanem a testünkkel is törődjünk. Bizony igaz a
mondás : „Ép testben ép lélek.”
Akkor,
ha itt az idő, és a lélek nem bírja tovább a gyűrődést ebben
a formátumban, hát tovább áll… ez a halál. Semmi több. A
lélek csak tovább áll… neki ez egy jó hír, egy új lehetőség.
Ha az elszámolás pozitív, akkor még kellemes is a pillanat.
"Ama
nemes harcot megharcoltam, futásomat elvégeztem, a hitet
megtartottam."
(Pál
II. levele Timóteushoz 4.7-8)
Konklúzió:
„Aki
elmulasztja
a pillanatokat, végül elmulasztja
egész életét. Az élet, akár egy pillanat: mulandó; s miért ne
élnénk szépen a kicsit, ha abból áll össze az egész?”
(Lucius
Annaeus Seneca)
2015.08.27.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése