2015. december 17., csütörtök

A mondatok háttérjelentése, avagy hogy olvasunk a sorok között?

Az irodalom, az irodalom. A könyvmolyokban kifinomul a sorok között olvasás művészete. Ezt egy idő után készség szinten műveljük, és ettől válik élvezetté az olvasás, mert az irodalom a művészetek specifikuma. Az előttünk álló betűhalmazból újraépül a regény, a novella, a vers a fejünkben. Valójában az íróval, költővel ellentétes folyamatban újraépítünk a sorokból érzelmeket, színeket, hangokat, illatokat, képeket saját fantáziánk szerint. Ezért érezzük az irodalmi műveket sokszor többnek, mint a belőlük készült filmadaptációkat. Ez persze nem azt jelenti minden esetben, hogy a film rossz, csak a forgatókönyvíró agya ugyanarra a szövegre mást dob ki, mint a miénk. Tálalja vizuálisan a vászonra, vagy a képernyőre készen a képsort, és az agyunk csak bámul, nem alkot újra, készételt fogyaszt.
A zene még ilyenebb. Mert ott ugye a partitúra helyettesíti a könyvet, a kotta a betűt, de nem én olvasok, hanem a zenekar, ő fölépíti a művet, amit a zeneszerző megálmodott, majd én a sor végén hallom, érzem, gondolom tovább. Olyan ez, mintha felolvasnánk valakinek. Itt két áttét is van, de mégis kiválóan működik.
Az életben minden így zajlik… figyelünk, látunk, hallunk, szaglunk, ízlelünk és tapintunk.
Azután összeáll a rendszer a fejünkben, sokadszorra megértünk egy problémát, vagy ha nem, hát kezdjük előről, ezt meg már tanulásnak nevezzük.
Az emberi megismerés 90%-át a látás által szerezzük meg… ebben benne van az olvasás is. Ezért volt fontos tanárkodásom alatt, hogy a gyerekekkel nagyon korán megszerettessem az olvasást, afféle apró könyvmolyokká váljanak. Erre a „Harry Potter projekt”-re még sokan emlékeznek. Mekkora eretnekség volt ez egy katolikus iskolában! A máglyahalált elkerültem, a gyerekek remekül elsajátították a gyorsolvasás készségét, megérezték az olvasás örömét, szerettek olvasni, és azóta is olvasnak… Lehet, nem a számukra nehezen fogható, bár csodálatos Fekete Istvánon keresztül, de később már az sem jelentett kihívást nekik. Ehhez csak nekem kellett feladnom azokat az elveket, amik az irodalomtanításról a fejembe voltak kódolva. És egy katolikus iskolában sarlatánságot, boszorkányságot tanítani irodalom helyett. Ugye ebből is látszik, hogy minden csak nézőpont kérdése. Az sem halálos, ha olykor félredobjuk az elveket. Néha pont ez vezet el a célhoz.
Az olvasás megtanít képekben gondolkodni... általában minden művészet. Az irodalom és a zene erősen megmozgatja a fantáziát ebben a nagyszerű képalkotásban. A festészet, szobrászat, építészet, film meg éppen egy sokszor gigantikus képet tesz elénk, amin alig győzzük az apró részleteket megtölteni tartalommal. Ez is egy csodálatos kaland…
Miközben mindezek a jó tulajdonságok készséggé, egyfajta belső látássá fejlődnek bennünk, amitől nem csak színesebb egyéniséggé válunk, hanem képesek leszünk mélyebbre látni, olvasni a sorok között, utána járni mindennek… egy szó, egy mondat, egy dallam, egy kép, egy jelenség mindig értelmezendő kérdéssé lesz. Fantáziánk, vagy éppen tapasztalatszerzésünk tárgya, beindítja a gondolkodást, ami elvezet önmagunk és a világ mélyebb megértéséhez. Ehhez műveltség és nyitottság szükségeltetik, de a kettő egy idő után együtt jár.
Miért tartom ezt fontosnak? A művészet egyfajta finom lelkület, értés, megismerés, önátadás, egyféle relaxálás, meditálás, ima, inspiráció az esztétikumra… ez itt a lényeg! Ebben a szétcsúszott világban egy kapaszkodó, hogy lelkünk egészséges tudjon maradni.
Ha mindez megvan, nézzük meg, a mindennapokban hogy segít eligazodni a sűrűben.
Lassan egy éve élek ebben a gyönyörű országban, ebben a mesés városban. Sok mindent tudatosan alakítottam ki magam körül, ennek a tudatosságnak az egyik legfontosabb elhatározása a teljes asszimilálódás igénye és eltökélt szándéka volt. Első helyen a nyelvtanulás, majd a kultúra, a történelem megismerése, hogy megértsem azt, ami a fejekben van, azt, amitől itt más élni, mint amit megtanultam és magam mögött hagytam. Közben arra is rájöttem, hogy a két dolog mennyire támogatja egymást. Már nem német, hanem holland giddel múzeumozok, már nem az angol szövegből értem jobban, ami a falon van, hanem a hollandból. Könnyebben vagyok képes beszélni azokról a dolgokról, amit láttam, mint a hétköznapi témákról. Megtanultam örömmel fogadni és megélni ezeket a mostokat. Ez határtalan boldogságot eredményez a lelkemben minden nap.
Mindig is szerettem olvasni a sorok között, és itt is beleszaladtam néhány érdekességbe.
Kedvenc holland mondatomra, ami egy igazi gyöngyszem, a Het Scheepwaart Museum-ban (Nemzeti Hajózási Múzeum) leltem rá. Imígyen hangzik hollandul: „God schiep de wereld, maar de Nederlanders maakten Nederland”, angolul: „God created the world, but the Dutch created Holland”, magyarul: „Isten teremtette a világot, de Hollandiát a hollandok csinálták”
Ezt a mondatot első olvasatra magyar fejjel gondolkodva fel is címkézhetnénk az arcátlan, beképzelt...ki tudja még miféle pozitívnak éppen nem mondható jelzőkkel. Pozitív gondolkodással, kellő történelmi, kultúrtörténeti ismeretekkel a fejünkben azonban egész másként kezdünk el gondolkodni. Ez a nép hihetetlen büszke a múltjára, valljuk be, adott kurázsit nekik az Isten a teremtés alkalmával… hozzá egy pici országot a tengerparton, tele vízzel. Teremtettek ebből egy hatalmas hajós kultúrát, már az Aranykorban tízezres nagyságrendű holland flottáról beszélhetünk. Hozzá térképészet, navigáció, hajóépítés, haditechnika, kereskedelmi kapcsolatok világszerte… néhány egyszerű adat: 1602-ben a Kelet-Indiai-Társaság 32.000 holland hajóval kereskedett, ebben értelemszerűen csak a kereskedelmi flotta van benne. Halászatról, hadiflottáról ekkor még nem beszéltünk. Azután a gyarmatbirodalom virágoztatta a gazdaságot, kávé, tea, kakaó, fűszerek, rabszolga kereskedelem, bár az utóbbira nem büszkék túlságosan. (Amszterdam mindenkori polgármesteri lakása éppen egy hajdanvolt rabszolga kereskedő házában található.)
Azután beszélhetnénk a gátrendszerről, a szárazföldnyerés rejtelmeiről, a cölöpökre való építkezésről, ez mind a természet megszelídítéséről, az ország „megcsinálásáról” szól, amivel akadt munka bőven, és akármerre mész az országban minden tele van megvalósított ötletekkel, ami csak itt van… Minden ember legalább három nyelven beszél.
És ami a legfontosabb: Hollandia a legliberálisabb ország a világon. Engedélyezett az eutanázia, az azonos neműek házassága, és a könnyű drogok használata. A lakosság nagyobbik fele nem holland, nagyon gyors az asszimilálódás, ennek mesterei a hollandok. Nyugodtak az emberek, mosolyognak, türelmesek, nem törnek autót, nincsenek kátyúk. Ez persze csak ízelítő, ennél sokkal több dologról is beszélhetnénk, most ezek jutottak eszembe, a feltevés igazolásaként, hogy a fentebb leírt mondat egyáltalán nem az aminek elsőre látjuk. A sorok között ott az olvasni való. Tényleg megcsinálták ezt az országot, saját képükre és hasonlatosságukra, hogy jó legyen benne élni. Úgy, ahogy Isten is teremtette a világot, hogy jó legyen benne élni. Erre büszkék is, mert működik az önértékelésük, az önbecsülésük… Nyitottak, mindemellett mértéktartóak mindenben, terveznek, merik megvalósítani az elképzeléseiket. Egyszóval: nem attól jó ez az ország, mert jóléti társadalom, ennél sokkal több minden szorult a sorok közé.

Érdemes tehát keresnünk mindenben a „jó tulajdonságokat” hogy békét teremtsünk magunkban és megérezzük minden pillanatban a lényeget. Van sok eszköz a kezünkben amik megtanulása révén egészen jó hatásfokkal működhetünk. A művészetek és az irodalom például kifogyhatatlan információforrást képeznek számunkra, ami sosem apad ki. Foglalkozni velük magával ragadó élvezet, maga a belefeledkezés, a külvilág kizárása, a mostban levés egyik kiváló lehetősége. Ha szomorú vagy, olvashatsz vidám történeteket... ha szerelemre vágysz, jöhet egy romantikus regény… ha hiányos a műveltséged kipótolhatod a lyukakat olvasással. Ugyanezt műveli veled egy jól megválasztott zene, egy csodálatos épület vagy egy festmény, amire rácsodálkozol. Csak rá kell hangolódni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése